Zondag en maandagochtend had Eindhoven Airport te kampen met dichte mist. Dit heeft ervoor gezorgd dat tientallen vluchten zijn geannuleerd of hebben moeten uitwijken naar andere vliegvelden. Ook voor woensdag is er door Weeronline dichte mist voorspeld. Eydaily.nl vroeg zich waarom af wanneer er besloten wordt om bij vergelijkbare weersomstandigheden vluchten te annuleren of om te leiden.
Volgens een woordvoerder van Eindhoven Airport wordt aan de hand van zichtwaardes bepaald wanneer er wel of niet gevlogen mag worden: “Op Eindhoven Airport hebben gezagvoerders om te landen minimaal 550 meter zicht nodig op de start/landingsbaan. Om te starten ligt dat op 300 meter zicht. Als deze zichtwaardes niet worden gehaald, besluit de Luchtverkeersleiding dat er niet kan worden gevlogen”, aldus de woordvoerder.
Verantwoordelijkheid
Volgens de woordvoerder is het belangrijk om te weten dat het annuleren van vluchten of uitwijken naar andere luchthavens nooit een beslissing is van de luchthavens. Dit wordt door de luchtvaartmaatschappijen zelf bepaald. De luchtverkeersleiding bepaalt alleen of er wel of niet gevlogen mag worden.
Voorspellen of dit woensdag weer nodig zal zijn kan helaas nog niet. “Het weer en zeker mist is zeer veranderlijk en luchtvaartmaatschappijen bepalen op een gegeven moment of ze bijvoorbeeld gaan annuleren of uitwijken naar andere luchthavens”, zegt de woordvoerder van de Eindhovense luchthaven.
Pech
Alleen de reizigers die maandagochtend vroeg zouden vertrekken of aankomen op Eindhoven Airport hadden pech. Negen vluchten waren geannuleerd door de mist die van zondag is blijven hangen. Het merendeel van de zeven toestellen van Transavia, die normaal op het vliegveld ‘overnachten’ om rond 7:00 uur als eerste te vertrekken, konden hierdoor volgens de woordvoerder niet opstijgen. De rest van de dag kon er ‘gewoon’ gevlogen worden.
Wie zondag wilde vliegen vanaf de Eindhovense vliegbasis had minder geluk. In totaal zijn er zevenendertig vluchten geannuleerd, eenenveertig uitgeweken en zeven vertraagd.