Nieuwe intercity’s hebben minder zitplekken

Misschien heb je er ook al weleens over geklaagd, de nieuwe NS treinen. Ze worden de Intercity Nieuwe Generatie genoemd (ICNG-treinen ). Vol verbeterpunten en innovaties, maar niet op alle vlakken. Volgens reizigers lijkt het drukker en is er veel minder plek.

Zo vindt ook studente Vera, die elke dag via Eindhoven naar Tilburg reist. Op de vraag wat ze van de nieuwe treinen vindt, zegt ze: ‘Verschrikkelijk. In de oude treinen kon ik veel vaker alleen zitten en er was meer plek. In de nieuwe treinen zit je regelmatig aan een tafel, op hoge stoelen of op zo’n lange bank. Dat is nogal ongemakkelijk. En er is echt veel minder plek om te zitten.’

NS woordvoerster Anne van der Wel bevestigd dit. ‘Als je de oude en nieuwe intercity’s één op één met elkaar vergelijkt dan hebben de oude treinen meer zitplaatsen dan de nieuwe treinen. Maar, de oude treinen kunnen niet gekoppeld rijden. Daarmee bedoel ik dat we de oude treinen niet aan elkaar kunnen bevestigen. Met de nieuwe treinen kan dat wel.’ Bij de ICNG’s kun je dus combinaties maken. Er kan gekozen worden om twee treinen aan elkaar te verbinden. Dan heb je een stuk meer zitplekken dan in een oude intercity, legt Van der Wel uit.

Het probleem is dat de nieuwe treinen nog niet allemaal klaar zijn. ‘Zodra we meer nieuwe treinen hebben, kunnen we steeds vaker gekoppeld rijden. Daardoor zal er vaker zitplaats zijn.’

Ook Suze en Eva delen irritaties over de ICNG-treinen. Suze vindt ze: ‘Helemaal kut. Er is zoveel minder plek. In de spits sta je als sardientjes in een blik op elkaar.’ Eva vult aan: ‘Je zit vaak ook nog eens met drie mensen die je niet kent omdat er zoveel 4-zitsplekken zijn.’

Naast de zitplekken gaat de techniek van de ICNG ook nog niet over rozen. ‘Ik heb twee keer gehad dat het hele systeem van de trein gereset moest worden.’ Verteld Eva. En Suze: ‘Of schuifdeuren die niet opengaan. Mega irritant.’ Ook de NS is op de hoogte van de technische problemen. ‘De nieuwe treinen hebben afgelopen zomer een belangrijke software update gekregen. Deze was onder andere om de problemen met valse meldingen op te lossen. In juli en augustus is de update geïmplementeerd op alle treinen. Sinds toen is het aantal storingsmeldingen gehalveerd.’ Zegt woordvoerder Van der Wel.

Er wordt dus aan de problemen gewerkt, maar voor nu blijft het reizen in de nieuwe treinen voor veel mensen een beproeving. Eva zegt erover: ‘In de oude treinen stonden gewoon zoveel mogelijk stoeltjes in één coupé. Simpel is echt beter.’

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Verkiezingsnacht in TivoliVredenburg

https://youtu.be/snuDYsFSH_8

Kruikenstad, kielen en emblemen: waar komt het vandaan?

Over een paar dagen is het zover: voor één...

COLUMN | Vandaag Inside zonder Johan: is als een kaars zonder vlam

Vandaag Inside zonder Johan Derksen is als een kaars...

Ophef over ‘in het geheim stemmen’ tijdens de Amerikaanse verkiezingen 

Een nieuw reclamespotje voor presidentskandidaat Kamala Harris leidde de...