Een nieuw reclamespotje voor presidentskandidaat Kamala Harris leidde de afgelopen week tot veel ophef bij de aanhangers van Trump . De reclame is bedoeld voor vrouwen wiens omgeving pro-Trump is, die zelf bang zijn om hun echte stem (op Harris) te delen. Volgens Zarah Runderkamp, onderzoeker op het gebied van gender en politiek aan universiteit Amsterdam, kan de reclame Harris zeker nog een paar stemmen opleveren. “Ik denk dat Harris haar team heeft gedacht, waar kunnen we nog stemmen vandaan halen onder vrouwen?”
In de reclame is te zien hoe een vrouw op Harris stemt, terwijl haar man ervan is overtuigd dat ze op Donald Trump stemt. wanneer haar man haar vraagt of ze de goede keuze heeft gemaakt, glimlacht en knikt ze. Het spotje is gemaakt door christelijk democratische groep vote-for-good, die zich inzet voor gelovige die het niet eens zijn met de, bij gelovige vaak populairdere partij, republikeinen. De reclame, ingesproken door Julia Roberts, probeert Amerikaanse vrouwen te vertellen dat hun stem geheim is en is deel van een grotere campagne met dezelfde boodschap. Andere reclames zijn gericht tot mannen en worden bijvoorbeeld ingesproken door George Clooney.
Polarisatie
Het is niet gek om in een land met zoveel polarisatie je stem voor je te houden, vertelt Zarah. “Het is voor ons Nederlanders misschien moeilijk om voor te stellen omdat we gewoon 20 partijen in de tweede kamer hebben, maar in Amerika is het in feite zwart-wit. Dat betekent ook dat er in koppels, vriendschappen en alles daaromheen alles ook zwart-wit lijkt, vooral na Trump.” In de reacties op de reclame is te lezen dat stemmers bang zijn om geïsoleerd te worden als zij openlijk vertellen waar ze voor stemmen. Ook heerst er bij sommigen angst voor hun fysieke en mentale gezondheid, bijvoorbeeld bij mensen in een gewelddadige relatie.
Poll
De campagne komt niet uit het niets. In een recente poll van vote.gov, gepubliceerd na de reclame, bleek dat 12 procent van de vrouwen anders heeft gestemd dan hun partner zonder dat te zeggen. Bij mannen was dat 8 procent. Dit kwam verassend genoeg het meeste voor bij de jongere generaties, terwijl de reclames zich voornamelijk focussen op mensen boven de dertig.
Kritiek
Bij de republikeinen heeft de reclame veel losgeschud. Jesse Watters, presentator bekend van conservatief nieuwsnetwork Fox News, vergeleek je stem verbergen met vreemdgaan. Deze opmerking kreeg zelf ook kritiek, gezien zijn eigen affaire in 2017. Er klinkt ook een andere vorm van kritiek. Namelijk dat de reclame het beeld zou schetsen dat vrouwen niet voor zichzelf op kunnen komen en daarom zouden moeten liegen over hun stem. Volgens Zarah is de negatieve aandacht geen groot probleem voor Harris: “Zelfs als de reclame mensen al laat overwegen om op Harris te stemmen is dat al een succes voor haar team.” De gevolgen van de reclame zullen we moeten zien op verkiezingsavond.