Het is vandaag Black Friday: de dag waarop (online) winkels stunten met hoge kortingen. De winkeldag vindt traditioneel plaats op de vrijdag na Thanksgiving, en is overgewaaid vanuit de Verenigde Staten. Volgens onderzoek van NU.nl gaven consumenten vorig jaar op Black Friday gemiddeld 266 euro uit, waarbij aangaf 40% fysiek winkelen te vermijden. Ook stoppen winkels als Dille & Kamille en Stoov met Black Friday-acties. Toch denkt Paul te Grotenhuis van branchevereniging INretail niet dat het fenomeen verdwijnt uit de winkelstraten: ”De strikte scheiding tussen online en fysieke winkels verdwijnt steeds meer.”
Van winkel naar online
Mede door de combinatie van fysieke winkels met online webshops, denkt te Grotenhuis niet dat Black Friday zal verdwijnen uit de winkelstraten: ”Fysieke winkels hebben steeds vaker een online webshop, en online winkels worden uitgebreid met een fysieke winkel. Dus ik verwacht niet dat Black Friday straks alleen maar online is.” Ook retailexpert Ralf Simons denkt dat het niet zal uitsterven, maar ziet wel dat winkels worstelen met problemen zoals duurzaamheid: ”Ik denk dat winkels goed moeten blijven nadenken over hun strategie. Zo zie je bijvoorbeeld dat steeds meer winkels meedoen aan Green Friday, het duurzame alternatief voor Black Friday.”
Andere formule
Daarnaast past Black Friday ook niet altijd in het concept van een winkel: ”Bijvoorbeeld fysieke winkels die damesmode verkopen. Zij zijn toegespitst op advies geven en persoonlijke aandacht voor hun klanten. Als dat het belangrijkste is, past Black Friday dan überhaupt wel in zo’n concept? Het is lang niet zo dat iedereen meedoet aan deze acties.” aldus te Grotenhuis.
Verandering
Met de komst van Cyber Monday, waar vooral online webshops nog hoge kortingen aanbieden, ziet Simons het begrip ‘Black Friday’ veranderen: ”Waar het eerst maar één dag was, zie je nu veel webshops die de hele week hoge kortingen hebben.” Ook te Grotenhuis ziet een verandering: ”Voordat het coronavirus uitbrak zag het op Black Friday echt zwart van de mensen in de winkelstraten. Mede door de opkomst van online winkels denk ik dat we dit nooit meer op die manier gaan zien.”