Lage opkomst kerstmarkt voor kleine bedrijven in Tilburg: in 2 jaar tijd van 300 naar nog geen 75 bezoekers

Tilburg – De jaarlijkse kerstmarkt in Tilburg voor kleine bedrijven en ZZP’ers, georganiseerd door Saskia Bodelier van Verrassend Tilburg en Meer, heeft dit jaar te maken gehad met een teleurstellende opkomst. Het evenement, dat lokale ondernemers en bedrijven samenbrengt, zag het bezoekersaantal dalen van 300 in 2022 naar minder dan 80. De eerste dag van de tweedaagse kerstmarkt moest zelfs worden geschrapt vanwege de magere opkomst van slechts 15 bezoekers.

Het contrast met twee jaar geleden kon nauwelijks groter zijn. Waar in 2022 nog 300 bezoekers de markt bezochten, waren dat er dit jaar minder dan 80. “Het is ontzettend jammer,” zegt Saskia. “Vooral voor de ondernemers die hier staan. Zij hebben hun producten en tijd geïnvesteerd en krijgen nu nauwelijks publiek. Waarom het zo slecht loopt? Misschien komt het door de stijgende belasting op kerstpakketten, of omdat bedrijven weer kiezen voor standaard cadeaubonnen. Maar het blijft moeilijk te zeggen,” aldus Saskia.

Gemengde gevoelens bij bezoekers en kraamhouders

De bezoekers die er wél waren, genoten rustig van de kerst sfeer en het aanbod. “Ik vond het een unieke ervaring, er zijn veel verschillende kraampjes waar je uit kan kiezen” zegt een bezoeker die vanuit Den Bosch met zijn collega’s naar de kerstmarkt kwam. “Ik heb een lekker dekentje gekocht en genoten van een drankje in de Loc Brewery. Maar als ik hoor dat er vorig jaar 300 man waren, snap ik dat dit voor de organisatie erg teleurstellend is”.

De tegenvallende opkomst leidde zelfs tot het schrappen van de eerste dag van het evenement. “Er waren gisteren maar 15 bezoekers. Daarvoor kom ik niet met al mijn spullen naar de markt, ook al is het een mooi initiatief dat ons een kans biedt om onze producten te laten zien,” aldus een kraamhouder

Een Tilburgs initiatief op een sfeervolle locatie

Voor het eerst vond de kerstmarkt plaats in de Loc Brewery, een sfeervolle locatie waar bezoekers kerstpakketten konden samenstellen bij kraampjes van lokale ondernemers.  “Het concept is echt iets bijzonders,” legt Saskia uit. “Bezoekers krijgen bij binnenkomst munten waarmee ze unieke producten kunnen kopen om hun eigen kerstpakket samen te stellen. Het is een mooie manier voor bedrijven om hun medewerkers te waarderen, terwijl ze tegelijkertijd lokale ondernemers ondersteunen’’.

Familieproject

Het organiseren van de kerstmarkt is voor Saskia ook een familieaangelegenheid. Haar dochter, die normaal gesproken in het ziekenhuis werkt, neemt altijd twee weken vrij om te helpen. “Ik zie hoe hard mijn moeder hieraan werkt, en ik wil haar graag ondersteunen. Het is zo’n mooi initiatief dat eigenlijk veel meer aandacht verdient” vertelt ze.

De toekomst blijft onzeker

Saskia twijfelt of er een volgende editie komt. “We steken er ontzettend veel tijd en energie in, maar als het publiek uitblijft, weet ik niet of dit nog een jaar haalbaar is. Het is zo’n mooi initiatief, voor de ondernemers én de bezoekers. Het zou zonde zijn als dit verdwijnt.”

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Iedereen moet van de decembermaand kunnen genieten.

Het begint in December en eindigt past in januari....

Tilburg University demonstreert met fluitjes tegen bezuinigingen op het onderwijs

Ruim honderd docenten en medewerkers van de Tilburg University...

Brede welvaart neemt toe, maar Tilburg blijft achter

De brede welvaart, waaronder inkomen, welzijn en levenskwaliteit vallen,...

Lopen op het koudste continent: Een droom en een doel verenigd

Op vrijdag 13 december vindt de negentiende editie van...