De vraag naar koffie blijft in 2024 onder druk staan. Hoewel de koffieverkoop tijdens de coronapandemie sterk afnam, heeft het zich in belangrijke markten zoals Europa en Noord-Amerika nog niet volledig hersteld. De hoge prijzen op de groothandelsmarkten vormen daarbij een belemmering, stelt Neumann Gruppe, ’s werelds grootste koffiehandelaar. Michael Neerincx: ‘’We hebben tijdelijk gesneden op onze eigen marge. Per 5 januari aanstaande moeten de koffieprijzen omhoog en dan gaan ze ook bij ons dus ook omhoog.’’
Prijsstijging
De prijs van arabicabonen is dit jaar met ongeveer 70 procent gestegen en bereikte deze week een recordniveau. Dit heeft directe gevolgen voor consumenten, aangezien de hogere kosten door koffiebranders worden doorberekend in de prijzen van koffie in supermarkten en horecagelegenheden.
Het rapport van Neumann Gruppe
“Het huidige prijsniveau zal leiden tot verdere prijsstijgingen voor consumenten en dat bevestigt onze verwachtingen,” aldus een rapport van Neumann Gruppe, dat door persbureau Bloomberg is ingezien. Het document richt zich op het seizoen 2024-2025, dat in oktober van start ging.
Oorzaak
De aanhoudend hoge prijzen worden veroorzaakt door een wereldwijde schaarste, na slechte oogsten in belangrijke productielanden zoals Brazilië en Vietnam. Voor het huidige seizoen wordt een vraag van 170 miljoen zakken koffiebonen (van 60 kilo per zak) verwacht, vergelijkbaar met vorig jaar. Het wereldwijde aanbod zal echter naar verwachting twee miljoen zakken lager uitvallen. ‘’Bereikbaarheid in de bergen telt ook mee, als door weersomstandigheden de plantage moeilijker bereikt kan worden dan moet de koffieboon dus ook duurder worden!’’ Aldus Michael Neerincx, eigenaar van koffie & thee speciaalzaak Simon Lévelt.
Producenten
Niet elk bedrijf heeft er last van. Michael Neerincx: ‘’Bij ons trekt het juist aan. Wij zijn een speciaalzaak en er zijn veel klanten die juist veel/meer geld over hebben voor goede kwaliteit.’’