Donkere Bocholterweg in Weert: waarom straatverlichting uitblijft

Op het grootste deel van de Bocholterweg in het buitengebied van Weert is weinig tot geen straatverlichting aanwezig. En die zal er ook niet komen. De gemeente denkt niet dat straatverlichting de situatie veiliger of beter zou maken. Integendeel, Moniek van de Wiel, communicatieadviseur bij de gemeente Weert, legt uit: “Het ontbreken van verlichting op bepaalde plekken kan juist bijdragen aan een betere verkeersveiligheid.”

Het is er zo donker dat je zelfs met je fietslamp slechts een paar meter voor je uit kunt kijken. Fietsend tussen de weilanden, met alleen bomen in de berm. Er is geen licht te bekennen, behalve wat om de paar honderd meter uit een huis schijnt. Zoveel huizen staan er niet: huis, weiland, huis, weiland en uiteindelijk een stuk bos waar je de grens over gaat naar België. Het is er doodstil, behalve af en toe een auto die met enorme vaart langs suist en je verblindt met zijn koplampen. Maar zelfs voor dit licht moet je geluk hebben.

Zorgt donkerheid of licht voor veiligheid?

Op dit stuk weg zijn geen lantaarnpalen, behalve op het enige kruispunt. Het gaat over de Bocholterweg in Weert. Het is een zeven kilometer lange weg van de ringbaan naar België. Het laatste stuk, van het dorp Altweerterheide naar de grens, is niet verlicht. Dit stuk is vier kilometer lang en hiernaast loopt ook een fietspad. Zowel op de weg als op het fietspad wordt ’s nachts en ’s ochtends vroeg gereden, wanneer het er dus nog donker is. Dat zal voorlopig niet veranderen. De gemeente past alleen openbare verlichting toe binnen de bebouwde kom. Van de Wiel licht toe: “Buiten de bebouwde kom wordt verlichting uitsluitend geplaatst bij kruispunten of weggedeelten die als gevaarlijk zijn aangeduid.” Dat geldt niet voor dit stuk weg.

Maar zou dat nodig moeten zijn? Op de Bocholterweg wordt hardgereden. Bewoners klagen hier al jaren over. Ook zijn er meerdere ongelukken gebeurd. Maar volgens de gemeente heeft dit niks te maken met de verlichting. Het tegenovergestelde juist: zij denken dat er met meer licht nog harder gereden gaat worden. Van de Wiel vertelt: “(Te) hard rijden is een gedragsprobleem en wordt niet veroorzaakt door het ontbreken van straatverlichting. Sterker nog, wanneer een weg goed verlicht is, kan dit ertoe leiden dat bestuurders nog harder rijden.” Dit komt doordat weggebruikers vaak alerter worden, omdat ze zich beter bewust zijn van de beperkte zichtbaarheid. Dit zou dus leiden tot voorzichtiger rijden.

Kosten en natuur belangrijkste factoren

Volgens de gemeente zijn er nog een aantal andere redenen waarom hier geen lantaarnpalen staan. Straatverlichting zou tot lichtvervuiling leiden, aldus Van de Wiel. “Straatverlichting kan het landschap verstoren, vooral in gebieden met een landelijke of recreatieve functie. Veel diersoorten hebben duisternis nodig om te navigeren, te jagen of te rusten.” Verder zou het te veel kosten. Vooral als je kijkt naar het relatief lage gebruik van deze wegen, aldus de gemeente. Ook ontbreken er voorzieningen zoals ondergrondse kabels. Van de Wiel zegt: “Deze voorzieningen maken straatverlichting in buitengebieden technisch en financieel onhaalbaar.” Het verste dat een fietser er in de vroege ochtend of de late avond gaat zien is een paar meter.

Lees verder

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht