De Stichting Reclame Code (SRC) is vandaag een campagne gestart om jongeren beter te waarschuwen voor misleidende reclame op sociale media. Dit kunnen jongeren doen door een kogelvis-emoji te gaan delen in de comments bij content waarvan ze misleiding verdenken.
Naast correcte content op sociale media zitten er ook “rotte appels” tussen. Die delen misleidende info over bijvoorbeeld valse gezondheidsadviezen of geven ondeugdelijk financieel advies. Bij SRC kwamen er in 2024 meer dan 4700 klachten binnen die onder andere gingen over sociale media posts.
Om jongeren een meer toegankelijke manier aan te bieden om dit duidelijk te maken geeft de SRC als advies om een kogelvis-emoji onder de content te delen. “Hiermee geef je gelijk een signaal af aan anderen dat je bij deze content extra moet opletten”, zegt Otto van der Harst (directeur van de SRC).
Waarom een kogelvis?
De gedachte achter de keuze voor de kogelvis is dat deze vis zichzelf opblaast bij gevaar. Zo staat de kogelvis dus symbool voor het woord gevaar/oppassen als die wordt gedeeld bij bepaalde content. De kogelvis-emoji is beschikbaar op elke smartphone. De SRC heeft daarnaast ook zijn eigen kogelvis-emoji gecreëerd. Deze kan gratis gedownload worden op hun website.
Zo hoopt de SRC dat je sneller kan zien welke content niet helemaal pluis is als je veel kogelvissen in de comments ziet. Het gebruik van kogelvissen is wel geheel onder eigen verantwoordelijkheid dat je het ook echt alleen plaatst bij verdenking van verdachte content. De SRC biedt dit symbool aan voor mensen om wel of niet op die manier te gebruiken.
Waar kan je terecht als je echt een klacht wilt indienen?
Van der Harst geeft aan dat als je echt serieus een klacht wilt indienen over bepaalde content, je dat via een formulier kunt indienen bij de Reclame Code Commissie (RCC) op hun website. Die zullen er dan serieus naar kijken en bepalen of vervolgstappen nodig zijn. De RCC commissie werkt onafhankelijk en wordt gefaciliteerd door de SRC.
De campagne zal een aantal maanden gaan duren. In de tussentijd houdt de SRC de ontwikkelingen in de gaten en zullen ze na die paar maanden evalueren of het goed is aangeslagen. Zo ja, dan kan dat reden zijn om de campagnetijd te verlengen.