Verkiezingen, campagnetijd en muziek. Hoe spannender de verkiezingen zijn, hoe meer muziek er wordt gedraaid en dit zouden de spannendste verkiezingen van de afgelopen tien jaar kunnen zijn. Rens Dietz, communicatiewetenschapper, houdt op zijn website campagnemuziek.nl bij wat er waar en door wie wordt afgespeeld.
Dietz: “Wat opvalt is dat er dit jaar heel veel muziek wordt gebruikt. Daaraan kan je zien dat het écht ergens om gaat en dat het spannende verkiezingen zijn. Bij de vorige verkiezingen zag je dat er veel minder muziek werd gebruikt. Er werd sowieso minder campagne gevoerd, maar je ziet aan de hoeveelheid muziek dat het heel anders is dan afgelopen jaren.” Er waren dit jaar een paar opvallende nummers gekozen door de partijen, zo speelde Chris Stoffer (SGP) het Israëlische volkslied af bij het NOS op 3 debat. Caroline van de Plas (BBB) zong in september al, tijdens een lezing The Sound Of Silence van Simon and Garfunkel. Dat is volgens Dietz heel slim, want de lezing zou op zichzelf helemaal niet zo veel aandacht krijgen maar omdat van de Plas had gezongen werd het opgepikt door allerlei nieuwskanalen, een super goede marketingtactiek.
Winnaarsmuziek
Dit zijn volgens Dietz de belangrijks te aspecten van een goed campagnenummer: “De boodschap van de partij moet passen bij de boodschap van het nummer. Het moet ook een lekker opzwepend, catchy, opbeurend nummer zijn, zodat je mee kan klappen in zaaltjes. Als laatste moet het potentie hebben om breed opgepakt te worden en een beetje viraal te gaan.” Wat Dietz’ favoriete campagnenummer is? “Dan ga ik voor dat nummer over Esmah Lahlah, een carnaval artiest uit Tilburg heeft die geschreven en zij is zo slim geweest om dat te omarmen.”