Mediatraining ondermijnt het vertrouwen in de politiek

0
272
Bron: ANP / Remko de Waal

Na de afgelopen verkiezingen van woensdag 22 november, zijn partijvoorzitters druk aan het speechen. Een voorbeeld hiervan is de speech van partijvoorzitter Yeşilgöz van de VVD. Deze is in meerdere interviews hetzelfde. Mevrouw Yeşilgöz is niet de enige. Het komt vaker voor in de politiek dan dat men denkt. Wat zijn de gevolgen? Wat vinden journalisten? Waarom mediatraining?

Mediatraining

Voor veel politici is het normaal om mediatraining te krijgen. Een mediatraining is een cursus die gericht is op het verbeteren van iemands optreden voor de pers in de media. Het is belangrijk voor politici om te weten hoe ze het best met de pers om kunnen gaan. Zo zijn politici voorbereid op wat ze moet vertellen. De kans op verspreken is klein en het vertellen van informatie die de pers niet mag weten is voorkomen. Politici leren meer dynamiek te vormen in hun manier van praten. Via deze manier kunnen ze hun boodschap statig overbrengen bij het publiek.

Het herhalen van dezelfde speech, waarom?

Een veel voorkomend fenomeen, is het geven van dezelfde speech, maar dan in verschillende interviews. Volgens een aantal journalisten is dit heel normaal en doet elke politieke partij het. Het is een teken van een goede voorbereiding, want de politicus werkt met een heel mediateam samen dat alles tot de puntjes uitwerkt. Af en toe wordt er gewisseld met woorden zodat het lijkt alsof politici steeds een andere speech geven voor bepaalde interviews. Ze moeten zich houden aan de duidelijk afgesproken teksten. Ze mogen niet afwijken, omdat er dan een kans is op kritiek. De kans op negatieve publiciteit wordt dan ook groter.

Ondermijning in de politiek

Als er een heel mediateam achter de speeches zitten, is het dan nog wel geloofwaardig wat politici ons vertellen? Journalisten en politieke hobbyisten, die de politiek op de voet volgen, vinden van wel, maar de gemiddelde kiezer denkt hier iets anders over. De woorden “onpersoonlijk”, “nep” en “ongeloofwaardig” komen vaak terug. Dit is juist niet de boodschap die partijen willen overbrengen. Het effect dat hierdoor ontstaat is dat kiezers vaak een verkeerd beeld krijgen van de partij of voelen dat de partij niet meer ‘in touch’ is met hun kiezers. Politici moeten dus bewust worden van het feit dat ze kiezers in de achteruitkijkspiegel laten, als ze de media tevredenstellen met nauwkeurig gemeten en gepaste antwoorden.