50PLUS spendeerde tijdens de verkiezingen per ongelijk 515 euro aan advertenties gericht op Hardcore-fans. De ouderenpartij zegt tegen RTL Nieuws dat ze een ‘menselijke fout’ hebben gemaakt.
Bij het kopen van advertenties op Facebook worden er verschillende ‘focusgroepen’ gesuggereerd, artiesten bijvoorbeeld. Toen de ouderenpartij aan het beslissen was op wie ze zich wilden richten, is er per ongelijk 515 euro uitgegeven aan een advertentie die gericht is op fans van Angerfist. Pionier van de Nederlandse hardcore-scene. Of hier stemmen uit zijn gekomen is niet duidelijk.
De partij adverteert, net als veel andere partijen, zo gericht mogelijk op hun doelgroep. Microtargeting noem je dat. Via sociale media richtte de BBB zich bijvoorbeeld op mensen die onderwerpen als ‘agrarische machines’ en ‘Friese paarden’ interessant vinden. En DENK doelt gericht op mensen die Turks of Arabisch spreken.
In totaal hebben alle partijen 13,2 miljoen euro uitgegeven aan advertenties. Het grootste deel, 11 miljoen euro, ging naar traditionele advertenties. De overige 2,3 miljoen ging naar sociale mediacampagnes. Tijdens de verkiezingen van 2021 lagen deze bedragen hoger. Toen werd 3,1 miljoen euro voor sociale mediacampagnes en 14,6 miljoen aan overige advertenties uitgegeven. De VVD heeft dan niet gewonnen met de verkiezingen, maar wel qua uitgaven. Met ruim 3,6 miljoen euro steken zij met kop en schouders boven de rest uit. Of advertenties de doorslag geven voor de kieskeuze van Nederlanders is niet heel goed te duiden. In ieder geval zijn de hakkende Abrahams en Eva’s goed bereikt deze verkiezingen.
De cijferdata in dit artikel komen van RTL Nieuws. De cijfers voor uitgaven aan advertenties komen van De Campagnemonitor en onderzoeksbureau Nielsen.