Vandaag is het zover. Donderdag 4 juni, in de Franse Alpen, gaan 5000 deelnemers al fietsend, wandelend of hardlopend de berg Alpe d’Huez beklimmen. Al die deelnemers delen één doel: zoveel mogelijk geld ophalen voor de strijd tegen kanker. Zij gaan omhoog met één motto: “Opgeven is geen optie.”
De weg omhoog is al wereldberoemd als een van de belangrijkste etappes in de Tour de France. Maar nu maakt het niet uit wie als eerste of als laatste omhoog komt. Er is namelijk maar één doel en dat is zoveel mogelijk geld ophalen. De teller van dit jaar staat op meer dan 14 miljoen euro. De volledigheid van dit bedrag wordt ingezet op het onderzoeken naar kanker of het verbeteren van de leefkwaliteit van mensen met kanker.
Opgeven is geen optie
Met ruim 14 kilometer omhoog, een gemiddeld hellingspercentage van 8% en 21 haarspeldbochten is het geen makkelijke opgave om de berg te beklimmen. Zodra je bovenaan de berg staat ben je ook nog eens 1800 meter gestegen. Wil je 6 keer op en neer de berg op, dan kun je volgens de organisatie rekenen op een tocht van 12 tot 15 uur. De organisatie bedrukt dan ook het belang van een goede voorbereiding.
Ook voor de hardlopers en wandelaars is een goede voorbereiding essentieel. Volgens de organisatie is het omhoog hardlopen van de berg vergelijkbaar met het rennen van een halve marathon. De organisatie raadt zelfs aan voor de renners die drie keer omhoog willen om in april zelfs een hele marathon te lopen. Het motto ‘opgeven is geen optie’ staat symbool voor de strijd die mensen hebben tegen kanker, want ook daarin is opgeven geen optie.
Alpe d’Huzes
Het begon allemaal op 06-06-2006 toen 66 mensen zes keer de berg op en neer gingen fietsen. Deze associatie met het getal zit ook in de naam verwerkt Alpe d’HuZes. Sinds 2006 is het evenement alleen maar gegroeid. En sinds 2006 is er al meer dan 245 miljoen euro opgehaald voor kankeronderzoek.






