In China is het razend populair, smart-battery swap stations. Deze stations verwisselen de batterij van je elektrische auto binnen drie minuten. Dit concept maakt het mogelijk dat jouw auto niet meer twee uur aan de lader hoeft te zetten, maar binnen een paar minuten een nieuwe volle batterij hebt. Toch past dit concept niet op de Europese markt. ‘’Bij battery swap is de batterij vaak in lease of eigendom van het station, wat voor veel Europese consumenten minder aantrekkelijk is’’, vertelt Boris Wielers, PR-manager van Fastned.
Het idee dat de batterij van je auto binnen minuten vervangen is, werkt blijkbaar erg goed op de Chinese markt. China is enorm gegroeid de afgelopen jaren met elektrische auto’s en ontwikkelde daarbij ook smart-battery swaps. Elektrische autofabrikant Nio heeft 3520 swap stations in China. Volgens Johnny Nijenhuis, expert elektrische Vrachtwagens is het technisch ook mogelijk in Europa, maar zit de uitdaging in de verschillende vormen en modellen van voertuigbatterijen.
Een standaard batterij
‘’Battery swap vereist dat voertuigen gestandaardiseerde batterijen gebruiken, of dat elk swapstation specifiek is voor een bepaald merk of model’’, vertelt Boris Wielers. Op de Europese markt is er weinig standaardisatie tussen automerken. Dit is ook met opzet, aangezien elk merk eigenaar wil zijn van hun batterijen. Mede daardoor is er geen vraag naar een universele batterij.
Daarnaast is het financieel niet aantrekkelijk. Bij het opzetten van een station komen veel kosten kijken. De extra infrastructuur, de voorraad aan batterijen en het feit dat er weinig voertuigen zijn die deze technologie kunnen gebruiken maken het niet aantrekkelijk voor bedrijven om te investeren in de swapstations.
Alternatieven
Ook staan er door heel Europa al snel-laadstations, zoals Fastned langs snelwegen, die vaak de batterij van een voertuig tussen de 15 en 30 minuten grotendeels opladen. Waardoor het voordeel van battery swap steeds kleiner wordt vertelt Wielers verder.
Mocht het concept verder worden uitgewerkt in Europa zal het waarschijnlijk voor een specifieke inzet zijn. Bijvoorbeeld voor vrachtwagens. ‘’Voor vrachtwagens die een grote batterij hebben met zo’n 600 kilometer bereik kan het wel handig zijn’’, aldus Nijenhuis. Die kunnen dan binnen een paar minuten meteen weer door.






