Dinsdag 7 oktober opende een nieuw digitaal productie- en samenwerkingslab voor de
ruimtevaartsector, Comet Lab. Dit nieuwe lab op de Space Campus in Noordwijk wil de
drempel voor nieuwkomers in de ruimtevaart verlagen. Studenten, starters en andere
kleine organisaties krijgen de mogelijkheid om hier te experimenteren en prototypes te
maken met hoogwaardige machines.
Het nieuwe lab is volgens Marc Sandelowsky, directeur NL Space Campus, een grote
stap richting meer onafhankelijkheid van de dominante Amerikaanse ruimtevaart.
Volgens The Financial Times is Europa te afhankelijk van Amerikaanse
ruimtevaartinstanties zoals SpaceX, en zal Europa meer zelfvoorzienend moeten zijn.
Hoogwaardige Technologie
Sandelowsky vertelt dat de drempel om de ruimtevaart in te gaan nog steeds als te hoog
wordt ervaren door studenten en andere geïnteresseerden. ‘’De ruimtevaart wordt door
veel mensen gezien als een moeilijke plek waar je lastig binnenkomt. Comet Lab moet deze drempel verlagen’’, vertelt Paul Veger, medeoprichter van Comet Lab en uitvoerend voorzitter van het bedrijf Decos. Dit nieuwe laboratorium maakt het mogelijk dat mensen zonder hoge kosten een plek krijgen om zich te ontwikkelen. Zij krijgen daar toegang tot hoogwaardige machines, zoals 3D-printers waarmee ze hun prototypes kunnen realiseren. ‘’Wanneer zij zichzelf en hun projecten voldoende hebben ontwikkeld, kunnen wij ze bijvoorbeeld een plekje aanbieden binnen ESTE’’, vertelt Sandelowsky verder.
Gebruikers van Comet Lab
Het is volgens Comet Lab van belang dat de drempel verlaagd wordt. ‘’Zeker wanneer
wij als Europa minder afhankelijk willen worden van Amerika moeten wij meer
investeren in nieuwkomers’’, aldus Jeroen Langelaar, woordvoerder van Comet Lab.
Studenten Wadeke en Deirdre, medeoprichters van The Curiosity Contest, zullen veel
gebruik maken van de faciliteit. The Curiosity Contest is een initiatief voor en door
studenten met als doel studenten die dromen van de ruimtevaart uit te dagen en te
verbinden met ruimtevaartinstanties. Het lab biedt verder ruimte aan evenementen
zoals hackatons die zich richten op de ruimtevaart.
Met initiatieven als Comet Lab zet Europa verdere stappen richting meer zelfstandigheid
in de ruimtevaartsector. Comet Lab hoopt dat de drempel wordt verlaagd om de
ruimtevaart in te gaan en dat het nieuwe talenten aantrekt. Dr. Dietmar Pilz, hoofd van
ESTEC, zegt dat het zeker niet alleen bij Comet Lab zal blijven en hoopt dat dit concept
in de toekomst nog verder uitgewerkt zal worden.
Het eerste semester is Comet Lab geopend voor alle geïnteresseerden. Het
voornamelijk toegankelijk zijn voor studenten en bedrijven die de faciliteiten willen
gebruiken voor hun projecten.






