Het aantal mensen dat met een automaat afrijdt is in 6 jaar tijd verdrievoudigd. Dit klinkt als heel veel, maar let op, volgens het CBR: dit gaat om een stijging van 1,18 naar 4,10 procent. Tegelijkertijd meldt Brabants Dagblad dat maar liefst zeven op de tien nieuw verkochte auto’s een automaat is. Annelies Tichelaar, woordvoerder van ANWB, bevestigt dat de lichte stijging van rijlessen in een automaat in samenhang is met de opmars van de automatische versnellingsbak.
Annelies benadrukt een ‘lichte’ stijging. “90 procent van de rijlessen zijn bij ons nog rijlessen met een handgeschakelde auto.” Opvallend is dat automaatrijlessen bij ANWB duurder zijn dan de rijlessen in een schakelauto. Je zou denken dat je in een automaat minder hoeft te leren. Annelies legt uit dat dat te maken heeft met de prijs van de automaten. “Rijscholen moeten investeren in deze auto’s en over het algemeen zijn automaat auto’s nog duurder.”
Nog niet overal les in een automaat
Niet alle rijscholen bieden rijlessen in een automaat aan. Vaak is dit een kostenoverweging en de vraag is niet overal even hoog. Rijschool Nxxt biedt op 3 van hun 180 locaties automaatrijlessen aan. Ryan van Loon, medewerker van Nxxt vertelt dat dat komt omdat de rijinstructeurs daar dat graag wilden. “Er wordt veel gebruik van de automaatrijlessen gemaakt, mensen komen ook vanuit een andere regio naar die locaties voor de automaatrijlessen.” Bij de andere locaties, vertelt Ryan is er nog geen plan voor automaatrijlessen, maar wel een stijging in vraag.
Wat is de doelgroep?
Nanda Troost woordvoerder van het CBR stelt dat de doelgroep van de automaatlessen verandert. “In het verleden zagen we toch dat het vaak mensen waren die wat moeite hadden met het schakelen en op het verkeer letten tegelijkertijd. Ook mensen die wat ouder waren. Nu zie je de leeftijd dalen, wat er op kan duiden dat het wat meer opschuift naar de ‘normale’ doelgroep. De gemiddelde leeftijd voor een eerste praktijkexamen is 20 jaar.”
“Het zal nog wel lang duren voordat de handgeschakelde auto uit het straatbeeld verdwenen is”, zegt Nanda. “Voorlopig is de elektrische auto nog boven het budget van veel mensen, zeker voor de gemiddelde 18-jarige beginnende bestuurder.”