Fontys Journalistiek gaat FJ-Inclusie nieuw leven inblazen. Waar de werkgroep eerder vooral in eigen tijd werkte aan het thema, worden er nu officieel uren vrijgemaakt om het verder te ontwikkelen. Inclusie krijgt bovendien een vaste plek in de leeruitkomsten van de opleiding.
Volgens voorzitter Elizabeth Venicz is dit een belangrijke stap. “We hebben er heel lang over gepraat, maar het staat nu dus ook in de leeruitkomsten.” “Dat betekent dat de opleiding het nu dus belangrijk genoeg vindt,” zegt ze. “Dat maakt het serieuzer en geeft ons ruimte om verder beleid te maken.” FJ-Inclusie bestaat uit studenten en docenten met uiteenlopende achtergronden die zich inzetten voor meer diversiteit en inclusie binnen Fontys Journalistiek. Daarbij gaat het niet alleen om etnische achtergrond, maar ook om sociaal milieu, geloof, opleidingsniveau, neurodiversiteit en gender- of seksuele diversiteit. De groep wil dat de opleiding op al deze vlakken inclusiever wordt in het curriculum én binnen de studenten- en docentenpopulatie er zijn alleen nog geen concrete plannen.
Nieuwe start met studenten
De komende tijd gaat de werkgroep bekijken hoe inclusie beter kan worden verwerkt in het curriculum en of de instroom van studenten en docenten divers genoeg is. “We willen studenten er op een leuke manier bij betrekken,” vertelt Venicz. “Tot nu toe waren dat vooral afstudeerders of oud-studenten. We zoeken nu een nieuwe lichting die dit wil oppakken.” Een van de ideeën is om elk kwartaal een lunchmeeting te organiseren voor studenten die het onderwerp interessant vinden.
Inclusie als journalistieke kwaliteit
Venicz benadrukt dat inclusie niet alleen iets is om ‘over te praten’, maar onderdeel zou moeten zijn van goed journalistiek werk. “Studenten moeten leren dat hun bronnen ook divers moeten zijn dus niet alleen witte mannen, maar ook vrouwen en mensen van kleur. Dat zou eigenlijk een automatisme moeten worden. De samenleving is immers divers, en dat hoort journalistiek ook te zijn.”






