Geen ingewikkeld recept of dure pan, gezond koken doe je met Ard-Jan

Een nieuwe generatie koks laat zien dat gezond eten leuk en gezond kan zijn. En dat is hard nodig, want het RIVM verwacht dat in 2050 maar liefst 64 procent van de Nederlanders te maken zal hebben met overgewicht. Een van die nieuwe koks is Ard-Jan, een 19-jarige food influencer (@altijd.lekker) die zijn kookvideo’s altijd begint met een rijm. Met niets meer dan eenvoudig keukengerei en een grote portie enthousiasme bereikt hij vanuit de keuken van zijn ouders duizenden mensen online. “Met mijn kookvideo’s wil ik laten zien dat goed en gezond eten ook lekker en eenvoudig kan zijn’’.

Ard-Jan zijn sociale-media-avontuur begon aan de eettafel, waar hij ooit braadworst met appelmoes en een grote kom vla at. Geleidelijk stapte hij over op een gezonder eetpatroon met dagelijks 200 gram groenten en kwark als toetje. Zijn passie voor gezond eten groeide, net als zijn liefde voor koken. Dit inspireerde hem om zijn recepten op sociale media te delen.

Oldschool koken met een moderne twist

Wat Ard-Jan onderscheidt, is hoe normaal en Hollands hij blijft. “Ik sta gewoon in de kleine oude keuken van mijn moeder en rasp knoflook met een gewone kaasrasp”. Hij gebruikt simpele spullen die al jaren in de keukenkastjes liggen. Zijn smartphone is zijn enige camera, en dat werkt. Inmiddels volgen 26.000 mensen hem.

bron: Ard-Jan

Bron: Ard-Jan

“Bijna alle reacties zijn positief,” vertelt hij enthousiast. “Mensen sturen foto’s van gerechten die ze hebben nagemaakt. Dat vind ik het allerleukste.” Ard-Jan merkt dat hij zelf ook steeds beter wordt in het maken van video’s. “In het begin filmde ik vanuit twee of drie hoeken, en nu heb ik soms wel zes of zeven verschillende camerastandpunten in een video.”

Boomers en eigen stijl

Volgens Ard-Jan is gezond eten voor iedereen belangrijk, maar hij ziet ook een verschuiving in hoe kookvideo’s worden bekeken. “Je moet snel en actiegericht zijn,” zegt hij. “Niemand wil meer tien minuten naar een boomer kijken die paella maakt.”

Elke video begint Ard-Jan met een rijmpje, zoals in een van zijn laatste video’s: weinig tijd op de klok, maar wel iets lekkers uit de wok. Daarmee opent hij een video waarin hij laat zien hoe hij woknoedels maakt met voldoende groenten. Ard-Jan denkt dat deze creatieve stijl werkt, omdat hij gewoon zichzelf blijft. Dat wil hij ook graag meegeven aan zijn leeftijdsgenoten: blijf gewoon lekker jezelf.

Een eigen kookboek

Ard-Jan wil uiteindelijk meer dan alleen leuke filmpjes maken. Hij merkt dat bedrijven hem steeds vaker kookgerei geven om mee te koken én te promoten. “Voor samenwerkingen heb ik al een koksmes en een airfryer gekregen,” vertelt hij. Hij wil in de toekomst ook buitenlandse gerechten laten zien en bekende recepten een eigen draai geven, zoals zijn versie van zuurkoolstamppot met curryworst. Zijn grote droom is om eigen producten te ontwikkelen en een kookboek uit te brengen.

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Eerste OndernemersTop in Eindhoven

https://vimeo.com/1038547333?share=copy

Herindeling van The Sting Companies: De Koopman maakt plaats voor Costes

Verschillende winkels van The Sting Companies gaan verhuizen. Onder...

Memes over heftige gebeurtenissen niet nieuw, wel meer zichtbaar

Grappen over de verdachte van de moord op een...

Schoolzwemmen de oplossing voor zwemarmoede?

Het aantal kinderen tussen de 6 en 16 jaar...