In Huissen zorgen vier gevaarlijke verkeerssituaties al langere tijd voor onrust onder de inwoners. Het gaat om de rotonde naar Bemmel, de rotonde Stadswal-Helmichstraat, het kruispunt Bredestraat en het kruispunt Looveer (bij het Zwanenbad). Veel inwoners zijn van mening dat het een kwestie van tijd is voordat er weer een ongeluk gebeurt. Maar is een verandering van de infrastructuur wel de oplossing, of speelt rijgedrag een grotere rol? Huib Wissekerke, oud-afdelingshoofd van de gemeentewerken in Lingewaard, werpt zijn licht op deze problematiek.
Meer dan alleen infrastructuur
Volgens Wissekerke is het probleem niet alleen gelegen in de verkeerssituatie, maar ook in het rijgedrag van de weggebruikers. “Je kunt een kruispunt veranderen, maar als het gedrag van de bestuurders niet mee veranderd, dan blijft het probleem bestaan.” Veel verkeerssituaties in Huissen zijn ontworpen in een tijd waarin elektrische fietsen en fatbikes niet op de weg waren. Deze nieuwe verkeersdeelnemers zorgen ervoor dat snelheden niet meer verenigbaar zijn, wat leidt tot gevaarlijke situaties.
Daarnaast blijft verkeersvoorlichting vaak achter. “Veel mensen die hun rijbewijs al jaren hebben, zouden waarschijnlijk niet slagen als ze opnieuw hun theorie-examen moesten doen,” zegt Wissenkerke. Nieuwe verkeersregels en veranderende verkeerssituaties worden nauwelijks actief gecommuniceerd naar automobilisten, wat leidt tot misverstanden en gevaarlijke situaties op de weg.
Waarom duurt verandering zo lang?
Veel inwoners vragen zich af waarom het zo lang duurt voordat er aanpassingen worden gedaan. Wissenkerke legt uit dat er meerdere factoren meespelen. “Veranderingen in de infrastructuur kosten tijd en geld. Soms moet er grond aangekocht worden, maar bedrijven en bewoners kunnen dit tegenhouden. Daarnaast mogen bomen en ander groen in sommige gevallen niet worden gerooid.”
Daarnaast hebben veel inwoners een uitgesproken mening over de verkeerssituatie, maar maken daar onvoldoende melding van bij de gemeente. Zonder voldoende signalen van inwoners ontbreekt het vaak aan draagvlak, waardoor plannen moeilijker doorgezet kunnen worden.
De rol van gedragsverandering
Hoewel het verbeteren van de infrastructuur zeker kan bijdragen aan meer veiligheid, is het volgens Wissenkerke net zo belangrijk dat weggebruikers hun rijgedrag aanpassen. “Je kunt alles wel veranderen, maar als bestuurders hun gewenningspatroon niet doorbreken, blijft het probleem bestaan.”
Inwoners van Huissen zijn het erover eens dat er snel actie moet worden ondernomen. De verbazing over de traagheid van het proces is groot en velen zien de verkeerssituaties als een tikkende tijdbom. De oplossing ligt echter niet alleen in een fysieke aanpassing van de kruispunten, maar ook in bewustwording en scholing van verkeersdeelnemers. Pas als infrastructuur en rijgedrag hand in hand gaan, kan de verkeersveiligheid in Huissen daadwerkelijk worden verbeterd.