De acht Nederlandse passagiers van het cruiseschip Hondius en de twaalf medewerkers van het Radboudumc mogen hun quarantaine van zes weken thuis uitzitten en hun huisgenoten hoeven niet mee in quarantaine. Dat laat Sophie Hermans, minister van Volksgezondheid, Welzijn & Sport, weten tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer.
De regels voor de personen die mogelijk besmet zouden zijn, zouden volgens de minister streng genoeg zijn. Zo moeten zij afstand houden van huisgenoten en in een aparte kamer verblijven. Wel mogen zij buiten een rondje lopen als zij een mondkapje dragen en ook daar afstand houden.
Het afhuren van een hotelvleugel waar alle mogelijk besmette Nederlanders zouden verblijven is volgens de minister niet nodig. De besmettingskans met het hantavirus is namelijk klein.
Zondag op maandag komt de Hondius aan in Rotterdam, waar het schip zal worden schoongemaakt. Op dit moment is een deel van de bemanning en één overledene aan boord.






