
Eerst niet, dan weer wel en ja dan toch weer niet. Het wordt de zorg in Nederland niet makkelijk gemaakt. De minister van Volksgezondheid besloot om subsidie te verlenen voor de opleiding tot orthopedagoog-generalist. En nu het dan toch niet lekker gaat met de mentale gezondheid van onze maatschappij, stuurt de minister tóch geen zak geld.
Ruud Engelsman voert vandaag actie tegen het besluit om de opleiding tot orthopedagoog-generalist (OG) niet te subsidiëren. Het besluit leidt volgens Engelsman tot een tekort aan specialisten, meer druk op wachtlijsten in de jeugdzorg en minder aandacht voor gezins- en systeem gerichte hulp.
,,We moeten nu als werkgevers zelf financiën ophoesten om hen op leiden. Dat geld kun je vervolgens niet besteden aan de zorg voor cliënten.” Engels zegt ook dat we in de behandeling niet meer moeten kijken naar het individuele kind, maar vooral naar het gezin, de school en de wijk waar ze leven.” Door dit besluit kan dat volgens Engelsman minder goed.
Actievoerders
De actievoerders van #DoemeeVoorDeOG vinden dat de jeugdzorg te veel gericht is op de individuele diagnoses en te weinig op de sociale context van kinderen.
Corrie van Brenk (50PLUS) was niet betrokken bij eerdere besluitvormingsprocessen, maar weet wel te vertellen dat er volgende week een debat op de agenda staat. ,,Iedereen ziet het belang, maar de centen komen er niet.” Van Brenk legt uit dat er wel steun is voor de subsidie, maar nog geen politieke bereidheid.
Jan met de korte achternaam
,,Zolang iedereen buigt voor de minister van financiën, dan zitten we daar allemaal met voor jan met de korte achternaam.” Van Brenk wil zich volop inzetten voor de ondertekenaars van de petitie. Tegelijkertijd doet ze geen toezegging met een motie, amendement of begrotingsvoorstel.
Femke Wiersma (BBB) zegt dat het heel belangrijk is om te kijken naar de omstandigheden waarin het kind opgroeit en afwegen of aanpassing beter is voor het kind.
,,Over de besluitvorming in de kamer weet ik niks. Ik ga eerst mijn huiswerk doen.” BBB onderzoekt de steun voor subsidie. ,,Het kabinet heeft geen meerderheid. Als de kamer iets wil, kunnen we soms best dingen voor elkaar krijgen.”
In de jaren 80 en 90 kregen veel kinderen gewoon het label ADHD. Ze sluit zich aan bij de visie van Engelsman en zegt dat minder medicaliseren, minder labelen, meer kijken naar de omgeving belangrijk is.
Het debat over arbeidsmarktbeleid in de zorg vind plaats op 8 juni 2026 tussen 13:00 en 18:00






