Kabinet investeert tientallen miljoenen in technologieonderwijs: ‘belangrijk dat kinderen dit vroeg leren’

Terwijl het kabinet flink wil bezuinigen op onderwijs, wordt er toch 129 miljoen euro vrijgemaakt voor meer technologieonderwijs op basis- en middelbare scholen. Tech-expert Jesse van Doren vindt het belangrijk dat er geïnvesteerd wordt in technologieonderwijs: ”We moeten kinderen al op jonge leeftijd bewust maken van de mogelijkheden en risico’s van technologie.”

Van Doren denkt dat er meerdere vaardigheden zijn die kinderen al van jongs af aan moeten leren, bijvoorbeeld begrijpen hoe AI werkt en hoe je dat moet gebruiken: ”Kunstmatige intelligentie zal de komende jaren bijna elke sector beïnvloeden. Het is niet alleen belangrijk dat kinderen begrijpen hoe Ai werkt, maar ook dat ze kritisch leren nadenken over de gevolgen.” Aldus van Doren. Ook vindt de tech-expert het belangrijk dat kinderen al vroeg leren hoe ze moeten werken met technologie, en de invloed hiervan op een persoonlijk leven.    

Projecten

Scholen, musea, tech-labs en bibliotheken kunnen door samen technologieprojecten op te zetten in aanmerking komen voor de subsidie. Na het opzetten van de projecten kunnen de organisaties tot 13 januari 2025 een aanvraag indienen. Het kabinet zegt het belangrijk te vinden om zoveel mogelijk jongeren in contact te brengen met technologie. Niet alleen om ze bewust te maken, maar ook om leerlingen te stimuleren voor een technische opleiding.

Bezuinigingen

Ondanks de bezuinigingen die het kabinet doet op onderwijs, is van Doren blij dat er budget wordt vrijgemaakt voor technologieonderwijs. Toch is hij ook kritisch: ”De focus op technologie is terecht, maar het mag niet ten koste gaan van andere essentiële onderwijsgebieden.” Ook ziet hij dat docenten het soms lastig vinden om technologieonderwijs te combineren met andere vakken: ”Het is belangrijk om een balans te vinden tussen het versterken van technologische vaardigheden en het behoud van de bredere onderwijskwaliteit. Zo kunnen we een toekomstgerichte generatie opleiden zonder andere belangrijke gebieden te verwaarlozen.”

Technologische uitdagingen

Het is nodig dat kinderen al op de basisschool technologieonderwijs krijgen, en niet pas op de middelbare school of als ze gaan studeren, vindt van Doren. Ook ziet hij technologische uitdagingen in de toekomst waar kinderen nu al les over zouden moeten krijgen, zoals robotisering. ”De vraag is niet of robots taken zullen overnemen, maar welke nieuwe rollen en verantwoordelijkheden er zullen ontstaan in een steeds meer geautomatiseerde samenleving.” Aldus van Doren.  

Lees verder

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht