Emmeloord – Het wachten op de Lelylijn duurt voort. De spoorlijn, die het noorden van Nederland beter moet verbinden met de randstad, kent veel enthousiaste aanhangers, maar de financiële horde blijkt groter dan verwacht. Het kabinet heeft drie miljard euro opzijgezet, maar volgens de nieuwste schattingen kost het project bijna 14 miljard euro. De politiek moet dus ruim 10 miljard bijleggen om de spoorverbinding te maken.

Op een weiland langs de A6 in Emmeloord ontmoeten we Johan Goos, bestuurslid van de Initiatiefgroep Lelylijn. Vol enthousiasme wijst hij naar de locatie waar de lijn zou moeten komen. “Hier dus,” zegt hij. “Of eigenlijk moet hij er allang liggen.”
De aanleg van de Lelylijn is al jaren een veelbesproken onderwerp in het noorden van Nederland. Dorpen zoals Drachten en Emmeloord zien een groot deel van hun inwoners vertrekken naar de Randstad, meestal voor werk. Johan, zelf woonachtig in Emmeloord, merkt hoe dat zijn regio onder druk zet: “We krijgen geen nieuwe instroom van jongeren. Als mensen hier niet willen wonen, verdwijnen ook theaters, bioscopen en evenementen. Sportverenigingen moeten al samen gaan werken om volledige elftallen te maken.”
Die 14 miljard euro aan kosten lijken voor velen een obstakel, maar Johan ziet dat anders. “Het gaat hier om lef. Kijk naar deze polder: dit was ooit water, en nu… kijk wat er is ontstaan. Hetzelfde geldt voor de Lelylijn. Iedereen wil hem graag, maar zodra er geld op tafel moet komen, haken ze af. Je moet durven investeren in de toekomst.”

Om het financiële gat te vullen, werkt de Stichting Lelylijn hard aan het vinden van particuliere investeerders. “We zijn in gesprek met externe partijen en hopen dat zij de sprong durven wagen. Wat zou het mooi zijn als we over tien jaar hier kunnen zeggen: stap maar in op station Emmeloord.”