Kruikenstad, kielen en emblemen: waar komt het vandaan?

Over een paar dagen is het zover: voor één dag wordt Tilburg weer de Kruikenstad. Op de elfde van de elfde trekt iedereen zijn kiel uit de kast en doet zijn groen-oranje sjaal om. Massaal gaan we in dezelfde outfits carnaval vieren in de stad, maar waarom? Waar komen die jasjes vandaan? Wat is de hype rond de emblemen? En hoezo heet het de Kruikenstad?

De eigenaren van Ollie’s ontwerpen zelf jaarlijks nieuwe emblemen. Met drie vestigingen in het centrum van Tilburg is de winkel, zeker rond deze tijd, erg populair. Pauline Gimbrere, verkoopster, vertelt enthousiast over de kielen en emblemen.

Waar komt de naam kruikenstad vandaan?

“Tilburg is van oorsprong een textielstad. Vroeger vroegen ze aan de mannen om in een kruik te plassen, te zeiken eigenlijk. Dit was voor de wol. Dus ze vroegen of de man in de kruik wilde zeiken om te gebruiken voor het bleken van de wol. Door omliggende dorpen werden de Tilburgers toen kruikenzeikers genoemd, zo is de naam Kruikenstad ontstaan.”

Vroeger was de kiel lang niet zo’n hype in Tilburg als dat het nu is. Waar komt die populariteit nu vandaan?

“Ja dat is inderdaad echt iets van de laatste jaren. Den Bosch is denk ik altijd een beetje een voorganger geweest. Zij hadden altijd al zwarte wollen jasjes en iedereen heel erg hetzelfde, Tilburg heeft daar nooit aan meegedaan. Alleen zijn op enig moment oud-(carnaval)prinsen en steeds meer mannen het ook gaan dragen. Zo is dat er langzaam ingeslopen. Wat het nu denk ik populair maakt is dat het heel handig is. Het is heel gemakkelijk om met carnaval die kiel uit de kast te trekken in plaats van hele outfits samen te stellen.”

Wat is er zo leuk aan emblemen?

“De emblemen is ook echt iets van de laatste jaren. Dat mensen dus toch allemaal dezelfde kiel hebben, maar je kiest emblemen die echt bij jou passen. Zo heeft uiteindelijk iedereen toch iets anders wat echt bij jezelf past. Mensen laten ook steeds meer eigen emblemen maken, bijvoorbeeld met vriendengroepen of emblemen. Zo maakt iedereen er echt zijn eigen kiel van.”

Zijn er emblemen die het elk jaar goed doen?

“De emblemen die het jaar aangeven blijven goed gaan. Dat is natuurlijk leuk op je jas. En verder zijn het de originele emblemen met een leuke woordgrap of met iets wat herkenbaar is voor hen. Het Tilburgs volkslied vinden mensen ook heel leuk. Die blijven we dan toch elk jaar weer aanvullen.”

Waar komen de kleuren groen en oranje in de sjaal vandaan?

“Dat is een goeie. Dat weet ik niet exact, want de kleuren van de stad Tilburg zijn geel en blauw. Ik denk dat ze dat toen gewoon bedacht hebben, maar dat wordt wel steeds meer het stadsbeeld met carnaval. Vroeger was dat niet zo. Ze willen een duidelijk onderscheid maken tussen de stad- en de carnavalskleuren.”

Onder welke leeftijd is het populairst?

“We zien heel veel studenten en veel jongeren. Het lijkt sinds corona dat ook veel meer jongeren van echt veertien, vijftien het komen vieren in de stad. Het zorgt dan voor een groot gevoel van samenhorigheid. Carnaval is natuurlijk sowieso een feest van verbinding, die outfits dragen daaraan bij.”

Hoeveel emblemen verkopen jullie ongeveer per jaar?

“Oe, dat zijn er ongelofelijk veel, maar hoeveel durf ik niet te zeggen. Maar wat grappig is: die emblemen verkopen het hele jaar. Er komen dan de dag na carnaval mensen een embleem kopen dat ik denk “huh, het is toch voorbij.” Zij hebben dan tijdens het feesten bij een ander een embleem gezien die ze dan komen halen.”

Ollie, eigenaar van de winkels, liet weten dat ze vorig jaar honderdzestig tot honderdzeventigduizend emblemen hebben verkocht.

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Toekomst ‘Kimderboerderij’ Ridderkerk onzeker: “Ik vind het ontzettend jammer voor ons buurtinitiatief”

Gelegen aan de Ringdijk in Ridderkerk ligt de Kimderboerderij....

Dansmiddag in Kerkdriel: meer dan alleen gezelligheid

Al 6 jaar lang organiseert Aria van der Zalm...

Student steeds vaker multi-jobber.

Steeds meer Nederlanders werken twee of meerdere banen. ‘Multi-jobbing’...