Tilburg – De jaarlijkse kerstmarkt in Tilburg voor kleine bedrijven en ZZP’ers, georganiseerd door Saskia Bodelier van Verrassend Tilburg en Meer, heeft dit jaar te maken gehad met een teleurstellende opkomst. Het evenement, dat lokale ondernemers en bedrijven samenbrengt, zag het bezoekersaantal dalen van 300 in 2022 naar minder dan 80. De eerste dag van de tweedaagse kerstmarkt moest zelfs worden geschrapt vanwege de magere opkomst van slechts 15 bezoekers.
Het contrast met twee jaar geleden kon nauwelijks groter zijn. Waar in 2022 nog 300 bezoekers de markt bezochten, waren dat er dit jaar minder dan 80. “Het is ontzettend jammer,” zegt Saskia. “Vooral voor de ondernemers die hier staan. Zij hebben hun producten en tijd geïnvesteerd en krijgen nu nauwelijks publiek. Waarom het zo slecht loopt? Misschien komt het door de stijgende belasting op kerstpakketten, of omdat bedrijven weer kiezen voor standaard cadeaubonnen. Maar het blijft moeilijk te zeggen,” aldus Saskia.
Gemengde gevoelens bij bezoekers en kraamhouders
De bezoekers die er wél waren, genoten rustig van de kerst sfeer en het aanbod. “Ik vond het een unieke ervaring, er zijn veel verschillende kraampjes waar je uit kan kiezen” zegt een bezoeker die vanuit Den Bosch met zijn collega’s naar de kerstmarkt kwam. “Ik heb een lekker dekentje gekocht en genoten van een drankje in de Loc Brewery. Maar als ik hoor dat er vorig jaar 300 man waren, snap ik dat dit voor de organisatie erg teleurstellend is”.
De tegenvallende opkomst leidde zelfs tot het schrappen van de eerste dag van het evenement. “Er waren gisteren maar 15 bezoekers. Daarvoor kom ik niet met al mijn spullen naar de markt, ook al is het een mooi initiatief dat ons een kans biedt om onze producten te laten zien,” aldus een kraamhouder
Een Tilburgs initiatief op een sfeervolle locatie
Voor het eerst vond de kerstmarkt plaats in de Loc Brewery, een sfeervolle locatie waar bezoekers kerstpakketten konden samenstellen bij kraampjes van lokale ondernemers. “Het concept is echt iets bijzonders,” legt Saskia uit. “Bezoekers krijgen bij binnenkomst munten waarmee ze unieke producten kunnen kopen om hun eigen kerstpakket samen te stellen. Het is een mooie manier voor bedrijven om hun medewerkers te waarderen, terwijl ze tegelijkertijd lokale ondernemers ondersteunen’’.
Familieproject
Het organiseren van de kerstmarkt is voor Saskia ook een familieaangelegenheid. Haar dochter, die normaal gesproken in het ziekenhuis werkt, neemt altijd twee weken vrij om te helpen. “Ik zie hoe hard mijn moeder hieraan werkt, en ik wil haar graag ondersteunen. Het is zo’n mooi initiatief dat eigenlijk veel meer aandacht verdient” vertelt ze.
De toekomst blijft onzeker
Saskia twijfelt of er een volgende editie komt. “We steken er ontzettend veel tijd en energie in, maar als het publiek uitblijft, weet ik niet of dit nog een jaar haalbaar is. Het is zo’n mooi initiatief, voor de ondernemers én de bezoekers. Het zou zonde zijn als dit verdwijnt.”