Wie afgelopen weekend de Formule 1 miste in de week tussen Grand Prixs, kon Max Verstappen onverwachts toch in actie zien. Maar dan niet in een Formule 1-auto, maar in een GT3-auto op de Nordschleife in Duitsland. De viervoudig wereldkampioen had zich ingeschreven onder een valse naam, maar toen de auto’s eenmaal de baan op gingen op de Nürburgring, hadden de aanwezige toeschouwers het al snel door: in de auto zat geen Franz Hermann maar de viervoudig wereldkampioen.
“Dat deed hij om de aandacht ervoor te ontwijken, zodat er niet al te veel media en mensen op afkomen”, zegt Ziggo Sport-racecommentator Rick Winkelman. En zo kwam de geheime test van Verstappen uit de lucht vallen in Duitsland. Maar dat niet zonder reden, want de kans dat we Verstappen nog terug gaan zien op dit circuit in een andere raceklasse is volgens Winkelman aanwezig: “Max is een echte raceliefhebber. Ik zie hem zeker meedoen aan de 24 uursrace van de Nürburgring of Le Mans in de toekomst, wellicht na zijn F1-carrière. Hij heeft al eens aangegeven dat de Nürburgring tot zijn favoriete circuits behoort dus weet ik bijna zeker dat, het eens gaat gebeuren, de vraag is alleen wanneer.”
Raceklasse
Dat we Verstappen dus in de toekomst vaker in zijn Ferrari 296 GT3 zullen zien is haast een zekerheidje. Toch moet hij dan wel eerst een speciale licentie halen, waar de testen op de Nürburgring van afgelopen weekend een opmaat voor waren. Zou hij ooit willen meedoen aan de 24 uursrace op de Nordschleife, komt er nog wat meer bij kijken. Alex Brundle, autocoureur uit Groot-Brittannië en zoon van Formule 1-commentator Martin Brundle, zegt op Twitter dat als Verstappen wil deelnemen aan een GT3-race (op de Nürburgring), dat hij eerst minimaal twee races moet rijden van veertien ronden in die klasse om de benodigde A-licentie te krijgen.
Volgens Winkelman zou dat geen obstakel moeten vormen voor de viervoudig wereldkampioen: “Dat is een fluitje van een cent voor een coureur van het kaliber van Max, maar de test van afgelopen weekend geeft zeker aan dat dit eraan zit te komen.”
Triple Crown
De grote vraag is dan of Max, als hij aan 24 uursraces mee gaat doen in de toekomst, voor de befaamde Triple Crown gaat: een titel die een autocoureur krijgt wanneer hij de Grand Prix van Monaco, de 24 uur van Le Mans én de Indy 500 heeft gewonnen. Eén van die prijzen heeft Max al op zak.
Maar, daar heeft Winkelman een harder hoofd in: “Dat zie ik hem dan toch weer niet doen, vanwege de veiligheid. Zijn privésituatie is natuurlijk recent veranderd en hij heeft al eerder aangegeven zijn leven daar niet voor te willen riskeren, dus zie ik dat nog niet zo snel gebeuren.” Het gevaar achter de wereldberoemde Indy 500 in de IndyCar-klasse lijkt vooralsnog dus geen optie voor Verstappen.