Sinds ongeveer 16:00 uur vanmiddag ondervinden reizigers problemen door een wereldwijde storing bij Microsoft Azure, waarbij onder andere de NS-app buiten werking is. De storing heeft invloed op diverse Microsoft-diensten, waaronder Microsoft 365 en de Xbox, maar ook de NS-app, de reisplanner en ticketverkoop liggen eruit.
Volgens een woordvoerder van de NS, is de situatie voor de reizigers buitengewoon vervelend: “Vanaf een uur of vijf merken we al wat van de storing, onze borden en poortjes werken nog wel, maar reizigers kunnen op dit moment geen kaartjes kopen en ook geen reisinformatie inzien via de app.”
Zwartrijden dan maar?
Hoewel de NS geen directe controle heeft over de storing, willen zij benadrukken dat dit absoluut geen vrijbrief is voor reizigers om zwart te reizen: “Het is absoluut niet de bedoeling dat deze situatie als smoes gebruikt wordt om zonder geldig vervoerbewijs te reizen. We vragen reizigers vriendelijk om begrip te tonen voor de situatie en een andere manier te zoeken om in te checken. Dit kan bijvoorbeeld met je bankpas of OV.”
Ondanks deze woorden van NS, zeggen reizigers dat ze niet streng gecontroleerd worden: ”Ik had geen kaartje kunnen kopen, dus ik ging maar zwartrijden. De medewerker die me kwam controleren, zei tegen me dat ze het door de vingers zag wegens de storing.” Verteld Isa, die net van Tilburg naar Eindhoven heeft gereisd.
DNS-storing
Microsoft zelf meldt via hun statuspagina dat er een DNS-storing is. Zo’n DNS-storing betekent dat de vertaling van webadressen naar de bijbehorende IP-adressen tijdelijk niet goed werkt. De techgigant verwacht de problemen snel op te lossen, maar op dit moment blijft het voor veel reizigers een frustrerende ervaring.






