Nieuwe Helmplicht voor Fatbikes: Veiligheid of Beperking van Vrijheid?

Onlangs is naar buiten gekomen dat de Tweede Kamer zowel een minimumleeftijd van 14 jaar als een helmplicht wil instellen voor bestuurders van een fatbike. De elektrische fiets met dikke banden wordt vaak opgevoerd en bestuurd door zeer jonge mensen. 

‘’Toen er een helmplicht kwam voor snorfietsers is de verkoop van snorfietsen teruggegaan. En de fatbike is heel slim in dat gat gesprongen,’’ aldus Willemijn Pomper van Veilig Verkeer Nederland. 

Het gevaar  

Het gevaar van Fatbikes ligt volgens Pomper dat er veel fatbikes opgevoerd rond rijden. En dat fatbikes veelal bestuurd worden door jonge kinderen. Pomper legt uit dat Veilig Verkeer Nederland de fatbikes ook steeds vaker op basisscholen ziet. ‘’Je ziet soms 2, 3 mensen op zo’n ding rijden. Stel je voor: je bent 10 of 11 jaar oud en je rijdt op je fatbike met twee vriendjes achterop. En je moet een noodstop maken. Dat voertuig is zwaar, dus heeft een langere remweg nodig en vaak is het voor kinderen vanwege de zwaarte lastiger om de elektrische fiets met dikke banden onder controle te krijgen.’’ Pomper benadrukt dat kinderen nog onervaren weggebruikers zijn. ‘’Die hebben vaak nog niet de capaciteit om dingen goed in te schatten in het verkeer. Dus alles bij elkaar is dat gewoon een groot gevaar.’’

Aparte categorie voor fatbikes 

Pomper vertelt dat als er een helmplicht ingevoerd gaat worden voor fatbikes dat er dan eerst nog een aparte categorie gemaakt moet worden voor fatbikes, omdat fatbikes momenteel onder de e-bikes vallen. Dus dan zou er volgens Pomper een helmplicht ingesteld moeten worden voor alle e-bikes. En daar zijn volgens de expert van Veilig Verkeer Nederland de meeste partijen geen voorstander van, want dat zou betekenen dat in die zin alle e-bikers ermee benadeeld worden. Het lijkt volgens Pomper dan een beetje op een ontmoedigingsbeleid. ‘’Misschien hebben we dan minder fatbikes op de weg en pakken we daarmee een probleem aan, maar wij denken niet dat dat de oplossing is. 

Het is volgens Pomper niet wenselijk om een leeftijdsgrens van 14 jaar in te stellen, omdat dit dan voor alle e-bikes zou moeten gelden. ‘’Je benadeelt daar ook de mensen mee die bijvoorbeeld nu gewend zijn aan een e-bike en lange stukken naar school moeten fietsen.’’

Wat dan wel de oplossing is? ‘’Je zou er ook aan kunnen denken om de fatbike in dezelfde categorie te plaatsen als een snorfiets, want een snorfiets mag ook maar 25 km per uur. Daar moet je zowel een helm als een rijbewijs voor hebben. Ook is een kentekenplaatje verplicht en moet je er minimaal 16 jaar voor zijn.’’ 

Bestuurders 

Niet iedereen vindt dat er een helmplicht moet komen voor bestuurders van een fatbike. Flint, bestuurder van een fatbike, is een van deze mensen. ‘’Een helm is niet nodig vind ik, omdat sommige fatbikes niet te hard gaan. En als die helmplicht voor fatbikes er komt moet die ook komen voor normale elektrische fietsen naar mijn mening. Daarnaast vertelt hij dat mensen vaak al gelijk een oordeel over je hebben als je een fatbike bezit. ‘’Veel mensen vinden je bijvoorbeeld asociaal.’’

Roos, ook bestuurder van een fatbike, is net als Flint van mening dat een helmplicht voor de fatbike niet ingevoerd hoeft te worden. ‘’Ik denk persoonlijk niet dat een helmplicht nodig is in Nederland, omdat een fatbike stabieler is dan een gewone fiets. Dus je valt er ook minder makkelijk mee.’’ Wel vertelt ze hierbij dat ze zich zeker niet veiliger voelt met de dikke banden. ‘’Maar een helm vind ik wel weer te overdreven.’’ 

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Toekomst ‘Kimderboerderij’ Ridderkerk onzeker: “Ik vind het ontzettend jammer voor ons buurtinitiatief”

Gelegen aan de Ringdijk in Ridderkerk ligt de Kimderboerderij....

Dansmiddag in Kerkdriel: meer dan alleen gezelligheid

Al 6 jaar lang organiseert Aria van der Zalm...

Student steeds vaker multi-jobber.

Steeds meer Nederlanders werken twee of meerdere banen. ‘Multi-jobbing’...