NOS wil uitbreiden: eenvoudig journaal dagelijks op tv

In Nederland zijn er ongeveer 2,5 miljoen mensen laaggeletterd. Elke week maakt de NOS een journaal van tien minuten voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven, genaamd ‘Nieuws van de week’. Door veel interesse hopen Michelle Peters en Lysette van Geel vanaf 1 september 2024 dagelijks het programma uit te kunnen zenden.

In Mindlabs vindt vandaag een themadag over inclusieve journalistiek plaats. Een dag waar het thema ‘journalistiek voor iedereen’ centraal staat. Een onderwerp wat ook bij de NOS een grote rol speelt. Ze vinden het belangrijk dat ze iedereen met hun nieuws kunnen bereiken. Ook de laaggeletterden in onze samenleving. In Nederland zijn er ongeveer 2,5 miljoen mensen vanaf zestien jaar en ouder laaggeletterd. Een laaggeletterde kan wel lezen en schrijven, alleen niet goed genoeg om helemaal mee te doen in de samenleving. Daarom ontwikkelde Michelle Peters en Lysette van Geel het programma ‘Nieuws van de Week.’ Waarin elke woensdag drie nieuwsonderwerpen in makkelijke taal aan bod komen.  

Het programma ‘Nieuws van de week’ is speciaal gemaakt voor mensen die moeite hebben met het gewone nieuws op televisie. In dit programma wordt het nieuws van de week rustig en duidelijk verteld. Ook worden moeilijke woorden uitgelegd. Van Geel en Peters kregen vanuit de NOS de opdracht om een journaal te maken voor een andere doelgroep. Ze kwamen uit bij laaggeletterden en gingen veel in gesprek met deze doelgroep. “Veel mensen denken dat laaggeletterdheid het vaakst voorkomt bij nieuwkomers, mensen die niet oorspronkelijk uit ons land komen. Maar het grootste percentage komt uit Nederland zelf”, aldus van Geel. Tijdens hun onderzoek kwamen ze erachter dat er nog veel schaamte is rondom laaggeletterdheid. De NOS vindt het belangrijk dat ze in contact staan met de doelgroep waarvoor ze publiceren. Daarom gaan ze regelmatig langs bij Stichting Lezen en Schrijven. Om zo af te tasten of de uitzendingen makkelijk te begrijpen zijn. “De doelgroep kan voor het eerst het nieuws begrijpen wat we maken. Mensen zijn vaak heel dankbaar”, verteld Peters.  

Workshop 

Op de dag van ‘Journalistiek voor iedereen’ gaven Michelle Peters en Lysette van Geel een workshop aan de studenten van Fontys Journalistiek. Waarin ze vertelden hoe het nieuwsprogramma tot stand is gekomen en hoe zij in contact staan en blijven met hun doelgroep. De workshop voldeed zeker aan de verwachtingen van de studenten. Linde, tweedejaarsstudent: “Ik volg nu zelf de impactmakers. Een van de dingen die ik meeneem uit de workshop is hoe ik dichter bij mijn doelgroep kan komen, hoe ik gerichter kan werken. Dit gaat zeker van pas komen tijdens deze periode.” Ook Eline, die momenteel het Factcheckers-programma volgt, vond de workshop leerzaam. “Het programma ‘Nieuws van de week’ was voor mij nog onbekend, maar ik vind het een goed initiatief van de NOS om op deze manier laaggeletterden te bereiken. “Ook zij erkende het belang van het begrijpen van je doelgroep. “Je moet weten voor wie je schrijft, en waarom.”

Workshop door Michelle Peters en Lysette van Geel (NOS) aan studenten journalistiek op dag ‘Journalistiek voor Iedereen’

Nieuws van de dag 

Het programma ‘Nieuws van de Week’ wordt elke woensdag om 17:00 uur uitgezonden door verschillende regionale omroepen en op YouTube. Een reactie die de NOS vaak ontvangt vanuit de doelgroep is waarom het programma niet dagelijks uitgezonden wordt. De NOS is druk bezig om dit te realiseren. Ze hopen vanaf 1 september 2024 dagelijks het programma uit te zenden. Dit onder de naam ‘NOS in makkelijke taal’ of ‘Eenvoudig journaal’. Peters en van Geel kijken uit naar deze ontwikkeling: “Het is voor ons spannend om het programma uit te breiden. Het zou van alle kanten fijner en makkelijker zijn om elke dag een journaal te hebben.”

Uitgelichte foto: Indy Bosters  

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Leven zonder alcohol: “De 0.0 lifestyle zou minstens net zo normaal moeten zijn”

Een drankje erbij is heel normaal toch? Maar wat als dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Fabrikant van statiegeldmachines TOMRA verspreidt desinformatie 

In 2029 moet negentig procent van alle statiegeldproducten worden...