Onbedoeld richt 50PLUS haar advertenties op hardcore fans 

50PLUS spendeerde tijdens de verkiezingen per ongelijk 515 euro aan advertenties gericht op Hardcore-fans. De ouderenpartij zegt tegen RTL Nieuws dat ze een ‘menselijke fout’ hebben gemaakt.  

Bij het kopen van advertenties op Facebook worden er verschillende ‘focusgroepen’ gesuggereerd, artiesten bijvoorbeeld. Toen de ouderenpartij aan het beslissen was op wie ze zich wilden richten, is er per ongelijk 515 euro uitgegeven aan een advertentie die gericht is op fans van Angerfist. Pionier van de Nederlandse hardcore-scene. Of hier stemmen uit zijn gekomen is niet duidelijk. 

De partij adverteert, net als veel andere partijen, zo gericht mogelijk op hun doelgroep. Microtargeting noem je dat. Via sociale media richtte de BBB zich bijvoorbeeld op mensen die onderwerpen als ‘agrarische machines’ en ‘Friese paarden’ interessant vinden. En DENK doelt gericht op mensen die Turks of Arabisch spreken. 

In totaal hebben alle partijen 13,2 miljoen euro uitgegeven aan advertenties. Het grootste deel, 11 miljoen euro, ging naar traditionele advertenties.  De overige 2,3 miljoen ging naar sociale mediacampagnes. Tijdens de verkiezingen van 2021 lagen deze bedragen hoger. Toen werd 3,1 miljoen euro voor sociale mediacampagnes en 14,6 miljoen aan overige advertenties uitgegeven. De VVD heeft dan niet gewonnen met de verkiezingen, maar wel qua uitgaven. Met ruim 3,6 miljoen euro steken zij met kop en schouders boven de rest uit. Of advertenties de doorslag geven voor de kieskeuze van Nederlanders is niet heel goed te duiden. In ieder geval zijn de hakkende Abrahams en Eva’s goed bereikt deze verkiezingen. 

De cijferdata in dit artikel komen van RTL Nieuws. De cijfers voor uitgaven aan advertenties komen van De Campagnemonitor en onderzoeksbureau Nielsen.

Lees verder

Geselecteerd door de redactie

Een terugblik op de Nieuwsmakers in EyDaily Wrapped – luister de podcast hier

Het schooljaar is bijna afgelopen en de Nieuwsmakers gaan bijna op vakantie. In de podcast EyDaily Wrapped kijkt Tristan Scholten met Nieuwsmakers O'neill van...

Ondanks meer acceptatie, is uitgaan voor queer mensen in Tilburg lastiger: ‘Veel homokroegen van vroeger bestaan niet meer’

De algemene acceptatie van queer mensen in heel Nederland is toegenomen. Dat blijkt uit een onderzoek van kennisinstituut Movisie. Toch is het voor jonge...

RECENSIE: Het Jachtseizoen: Most Wantend brengt kinderspel politie en boefje naar een hoger niveau ★★★★☆

Achttien bekende Nederlanders slaan op de vlucht voor het trio van StukTV. Het alom bekende kinderspel van politie en boefje is opgetild naar the next level....

Deel dit bericht