Pakketpunt aan huis steeds drukker: “Wel vijftien tot twintig mensen tegelijk aan de deur”

Natasja Verhoeven-van Rooij (41) heeft een pakketpunt aan huis van bedrijf Homerr. Het bedrijf staat elke dag met zakken vol pakketten op de stoep. Ondanks de drukte blijft zij pakketjes ontvangen en versturen vanuit haar bijkeuken. “Zo kan ik met Sinterklaas en kerst wat leuks kopen voor mijn kinderen.”

Homerr, het verzendbedrijf dat vooral gebruikt wordt voor Vinted, introduceerde in 2022 het BuurtPunt. Dit zijn particulieren die hun woning ter beschikking stellen als pickup punt. Homerr startte dit om de grote stroom aan pakketten op te kunnen vangen, maar de drukte blijft toenemen. Leo-Parts, de winkel in het centrum die tot voor kort ook Homerr-pakketten aannam, is mede door de toename van het aantal pakketten gestopt. “We kregen per dag ongeveer honderd pakketten binnen”, meldt een medewerker. Sindsdien heeft de Goirlese Natasja het enige pakketpunt in het dorp en moet ze harder werken. “Ik heb er mijn openingstijden op aangepast. Nu ben ik niet alleen ’s avonds, maar ook overdag beschikbaar.”

Elke dag krijgt Natasja zakken vol met pakketjes aan huis bezorgd. Foto: Anne van Bijnen

Natasja begon het BuurtPunt vooral voor het sociale aspect. “Je leert de mensen uit de buurt kennen. Mensen die je nog helemaal niet had gezien voorheen, komen nu bij jou aan de deur. Je krijgt vaste klanten en je maakt een praatje.” Al gaat dat niet altijd goed, en zijn er ook mensen waarvoor je geduld moet hebben, vertelt ze. “Ik heb weleens mensen moeten weigeren. Ik had op dat moment echt geen tijd, maar dat wilden ze niet accepteren.” Andere buurtbewoners laten graag merken hoe blij ze met het punt zijn. Ze hebben geld gedoneerd, waardoor ze haar huis kon inrichten op de hoeveelheid pakketjes. “Met dat geld heb ik stellingkasten aangeschaft. Eerst lagen alle pakketten in de woonkamer, maar nu heb ik mijn eigen systeem in de bijkeuken. Hier ben ik ze heel dankbaar voor.”

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is IMG_4853-edited-scaled.jpeg
Bij Natasja op het raam, waaraan je kunt zien dat hier een BuurtPunt is. Foto: Anne van Bijnen

Voor haar is het goed te combineren met de dagelijkse bezigheden. Zelf heeft ze haar eigen giftshop met onder andere zelfgemaakte sieraden aan huis. “In de zomer zet ik mijn sieraden in de voortuin, als een soort pop-up winkeltje. Zo weten mensen ook wat ik ernaast doe. Dat moet ook wel, want met de inkomsten van de pakketjes kan ik geen villa kopen.” Per pakket verdient ze meestal 20 cent, met een maximum van 80 cent. “Ik gebruik de inkomsten vooral als spaarpotje. Binnenkort komen Sinterklaas en kerst er weer aan, dan kan ik wat leuks kopen voor mijn kinderen.”

Het pakketpunt begint ondertussen al te lijken op een familieonderneming. Moeder Francie, zus Yvonne en haar zoons van zes en dertien jaar helpen graag een handje mee. “We hebben allemaal de app om pakketten te scannen en de jongste vindt het geweldig om de stickers te plakken.” Buurtbewoners hebben geluk, want als het aan haar ligt zit stoppen er nog lang niet in. “Ik zou er geen leeftijd aan hangen, maar ik blijf het doen zolang ik het zelf leuk vind. Ook al is dat tot mijn zestigste.”

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Steeds meer spullen naar de kringloop, maar de hoeveelheid afval neemt ook toe

Kringloopwinkels merken dat er sinds vorig jaar veel meer...

Russische ambassade ontkent betrokkenheid bij bomdreiging op ambassades

Den Haag - Oekraïense ambassades in, onder andere, Albanië,...

Tabaksreductie naar 5%: Waarom de Kankeragenda mogelijk te hoog mikt

De Nederlandse Kankeragenda is ambitieus: door drastische maatregelen te...
00:13:33