Een beetje woordjes stampen, grammatica en de taal leren spreken. Mede door die misvatting zijn er maar weinig studenten die aan een taalstudie beginnen. Ruben Oosterom, student Duits aan de Universiteit Utrecht, ziet dat anders: “Wij doen veel meer dan dat.” Toch zorgt de dalende populariteit ervoor dat in 2030 zes taalopleidingen aan zijn universiteit dreigen te sluiten.
Ruben wist al voordat hij aan de studie begon dat de opleiding kleinschalig was. Juist dat was een van de redenen waarom hij voor de opleiding in Utrecht koos. In zijn jaar startten slechts zeven studenten met de studie Duits. “Daardoor is er meer aandacht voor iedere student, en het opleidingsniveau ligt daardoor ook hoger. Als je hier afstudeert, ben je echt goed opgeleid.”
Onterecht imago
Hij vindt de misvattingen over de opleiding jammer. “Veel mensen denken dat je een talenstudie kiest alleen maar om een taal te leren. Dat is echt te kort door de bocht. Een talenstudie is veel meer dan dat.” Voor Ruben begon de interesse al op de middelbare school, waar het vak hem enthousiast maakte. Volgens hem gebeurt dit echter nog te weinig. “Ik denk dat het helpt als je leerlingen niet alleen de taal leert, maar ze ook laat kennismaken met het land en de cultuur. Dat probeer ik nu ook te doen op de school waar ik werk.”
Een andere misvatting, volgens Ruben, is het idee dat je vooral veel woordjes moet stampen. “Natuurlijk heb je een basis in grammatica nodig en moet je je taalniveau opbouwen, maar dat is maar een klein deel van onze opleiding. We voeren veel gesprekken, lezen literatuur en wetenschappelijke werken, en kijken films.”
Hij wil zelf graag docent Duits worden en is al hard op weg. Hij merkt dat ook hierover een misvatting bestaat: “Iedereen denkt dat je met deze studie altijd leraar Duits wordt, maar dat geldt eigenlijk maar voor dertig procent van de studenten.” De andere zeventig procent komt terecht in heel andere beroepen. “Je kunt tolk worden, werken bij de Duits-Nederlandse Handelskamer of de journalistiek ingaan.”
Vraag naar taalvaardigheid
De populariteit van talenstudies neemt dus sterk af, en dat kan ook gevolgen hebben voor de Nederlandse arbeidsmarkt. “Studenten van talenstudies zijn erg gewild op de arbeidsmarkt, maar er is een groot tekort,” zegt Ruben. “Denk bijvoorbeeld aan het lerarentekort; veel scholen kunnen geen Duits meer aanbieden.” Hij maakt zich zelfs zorgen over de impact op de internationale handel: “Duitse bedrijven werken liever samen met mensen die de taal goed beheersen.” Helaas ziet hij de situatie tot nu toe niet verbeteren.