Tata-deal splijt Kamerleden tijdens industriedebat in Rotterdam

Rotterdam, 30 september – Het Grote Industriedebat in debatcentrum Arminius werd maandagavond gedomineerd door de miljardensteun voor Tata Steel. Het akkoord tussen het kabinet en het staalbedrijf, waarin de overheid twee miljard euro bijdraagt en Tata zelf zes à zeven miljard investeert in verduurzaming, bepaalde de toon. Politici en experts verschilden fel van mening over de vraag of dit een noodzakelijke stap is richting een groene industrie of een verkeerd signaal naar vervuilende bedrijven.

Het debat werd georganiseerd door de NGO Advocates for the Future, die waarschuwt dat de tijd dringt. Directeur Maikel van Wissen zei: “Het gaat over jongeren, en dan niet alleen de jongeren van nu. We kijken naar generaties van over 30 jaar. Als we nu geen plannen maken, zijn we, zoals jongeren dat zeggen, ‘fucked’.”

Debat direct in het teken van Tata Steel

Kort daarvoor werd bekend dat het kabinet miljarden investeert in Tata Steel. Het plan voorziet in de vervanging van een hoogoven en een overstap van kolen naar aardgas. Daarmee kan Tata volgens Bouman vijf tot zeven megaton CO₂ per jaar besparen, ongeveer vijf procent van de totale Nederlandse uitstoot.

Die aankondiging werkte als katalysator. Vrijwel iedere spreker greep terug op Tata. Bouman noemde de deal “een reusachtige stap, maar slechts een halve”. Eén hoogoven blijft immers op kolen draaien en aardgas is verre van klimaatneutraal. Pas in een volgende fase, als waterstof op grote schaal beschikbaar komt, kan Tata echt schoon worden.

Politieke breuklijnen zichtbaar

De meningen over de miljardensteun liepen scherp uiteen. Suzanne Kröger (GroenLinks-PvdA) benadrukte dat het kabinet met dit akkoord vooral tijd koopt, maar ook het risico loopt andere groene initiatieven te verdringen. Christine Teunissen (Partij voor de Dieren) ging nog verder: “Elke euro die hierheen vloeit, komt niet terecht bij duurzame koplopers.”

Aan de rechterkant klonk een ander geluid. Alisha Müller (VVD) wees op het belang van strategische autonomie. “Voor de Nederlandse autonomie en onze wapenindustrie hebben we Tata hard nodig,” zei ze. Jantine Zwinkels (CDA) legde de nadruk op mensen die door hun baan afhankelijk zijn van de fabriek.

Maurits Hondmann (SP) zette de tegenstelling op scherp: “Als we geen winnaars kiezen, moet alles weg. We kunnen niet alle industrie in Nederland behouden.” Hij stelde dat Tata prima in staat is zelf te betalen. Als dat niet gebeurt, moet de overheid ingrijpen: “Nationaliseren is de enige logische optie als een winstgevend bedrijf publieke steun blijft vragen.”

Marieke Koekkoek (Volt) wees op de zwakke punten in het contract. “Wanneer Tata zich niet aan afspraken houdt, zouden ze investeringen van de overheid terug moeten betalen.”

Publiek reageert verdeeld

De zaal in Arminius was goed gevuld en reageerde opvallend vaak op uitspraken van de sprekers. Vooral de linkse partijen konden rekenen op applaus en gejuich. Na afloop zochten de Kamerleden hun achterban op. Alisha Müller (VVD) noemde het “spannend om als jong persoon tussen ervaren politici te staan”, maar zei het debat vooral “heel leuk” te hebben gevonden.

Rotterdam als spiegel voor de industrie

Toch draaide het debat niet alleen om Tata. De sprekers discussieerden ook over de vraag welke industrie Nederland in 2050 nog wil hebben. Sommigen zagen een vernieuwde havenstad waar waterstof, circulaire productie en nieuwe technologieën de toon zetten. Anderen wezen op de risico’s van een te snelle omslag, waarbij banen verdwijnen zonder dat er nieuwe werkgelegenheid voor terugkomt.

Samsom vatte de dilemma’s samen: “Of we kiezen voor transformatie, of we worden ingehaald door landen die sneller durven te veranderen.”

Strijd om industriebeleid

Aan het einde van de avond was er geen consensus, maar wel een helder beeld. Het akkoord met Tata Steel maakte de abstracte vraag naar “groene industriepolitiek” tastbaar. Het liet zien hoe klimaatambities, economische belangen en geopolitieke overwegingen botsen. En hoe elke keuze winnaars en verliezers kent.

Lees verder

Geselecteerd door de redactie

Pim Lammers opnieuw bekroond met Zilveren Griffel 2026

Opnieuw is een boek van Pim Lammers bekroond met een Zilveren Griffel, de juryprijs voor de beste kinderboeken van het afgelopen jaar. Zijn bundel...

Afnemend vertrouwen in Nederlandse media: ‘Wake-up call voor de democratie’

“Cijfers over vertrouwen in de media zouden een wake-up call moeten zijn,” stelt de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) over het Digital News Report....

Steun voor sociale mediaverbod groeit. Moet Nederland het Britse voorbeeld volgen? 

De Britse premier Keir Starmer heeft aangekondigd dat sociale mediaplatforms vanaf volgend jaar jongeren onder de 16 jaar geen toegang meer mogen geven als...

Deel dit bericht