Uit een recent onderzoek van Klimaatverbond Nederland blijkt dat veel Nederlandse gemeenten nog niet volledig zijn voorbereid op extreme hitte. Maar hoe zit dat lokaal? “In Tilburg zijn we flink aan het vergroenen,” zegt beleidsmedewerker Water, natuur en klimaat Marieke Alberts van de gemeente Tilburg.
Een hitteplan is een handreiking voor gemeenten om te kunnen kijken welke aanpak er nodig is im een stad volledig ‘hitteproof’ te maken. Zo kan een stad hittebestendig worden gemaakt als er in het stedelijk gebied wordt vergroend, bijvoorbeeld door het planten van meer bomen en zorgen voor meer schaduwplekken om koelte te creeëren.
“In de binnenstad van Tilburg hebben we veel bomen geplant, geveltuinen aangelegd en klimplanten tegen gevels geplaatst. Daar gaan we voorlopig mee door, ook in de wijken. Daarnaast hebben we straten versmald en groenvakken aangelegd, in combinatie met ondergrondse waterberging in o.a. de Stationsstraat, Willem II straat en Stadsforum. ” vertelt Alberts. Ook bij nieuwbouwprojecten worden eisen gesteld aan vergroening, wat onder meer leidt tot meer groene daken op locaties zoals Koningswei en het Louis Bouwmeesterplein.
De gemeente trekt jaarlijks 5 miljoen euro uit voor extra groen en het verbeteren van bestaande groengebieden. Door bijvoorbeeld meer bomen toe te voegen aan grasvelden ontstaan zogenaamde koelte-eilanden: plekken waar inwoners tijdens warme dagen verkoeling kunnen vinden. In de binnenstad worden bovendien op verschillende locaties waterobjecten geplaatst. “We hebben op een paar plekken bedriegertjes geplaatst die op warme dagen vooral veel kinderen aantrekken om af te koelen.”






