De laatste jaren is er sprake van een grote stijging in de verkoop van Engelstalige boeken. Eén op de vijf boeken die in 2024 over de toonbank gingen, is Engelstalig, bevestigt Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB). Het social media platform TikTok speelt hier een grote rol in. Dit merken ze in Tilburg ook, zelfs bij de verkooppunten voor tweedehands boeken.
José van Lieshout, oprichter van Boekenschop, een stichting die tweedehands boeken verkoopt voor het goede doel, ziet steeds meer Engelstalige boeken op de planken. ‘Wij begonnen met één kast. Dat zijn er nu vijf en we komen nog steeds ruimte tekort,’ vertelt ze. Ook merkt van Lieshout dat vooral jongeren een voorkeur hebben voor boeken in deze taal. ‘Jongeren groeien op met de Engelse taal, vooral tegenwoordig met films, series, en online.’
Verder speelt het genre een belangrijke rol, vertelt Romy Gianotten Mutsaers, een boekhandel in het centrum van Tilburg, die voornamelijk nieuwe boeken verkopen. ‘Veel fantasyboeken zijn in het Engels. Als je naar de Nederlandstalige boeken kijkt, zijn dat vooral vertalingen. Dan willen mensen meestal toch liever het origineel.’ De stijging in de verkoop van deze boeken komt volgens haar vooral door Booktube en Booktok, online community’s op YouTube en TikTok waar mensen hun liefde voor boeken delen.
Bovendien zijn Engelstalige boeken vaak goedkoper dan de Nederlandse variant. Dit komt door de wet op de vaste boekenprijs. Hierin staat dat de uitgever een vaste verkoopprijs bepaalt waar boekhandels niet van af mogen wijken. Zo is een boek dat in het Nederlands twintig euro kost, in het Engels vaak al verkrijgbaar voor twaalf euro.
Verder is Romy blij met de stijging, ‘ik vind het goed dat mensen meer verschillende dingen kunnen lezen. Is ook goed voor de ontwikkeling.’ Toch heeft ze er een dubbel gevoel bij. ‘Je verliest wel een beetje de eigen taal.’
Van Lieshout ziet de groeiende populariteit van Engelstalige boeken ook positief in, ‘het is fijn dat er überhaupt al vraag is naar boeken. Ook vind ik het heel leuk om die trend te zien.’