Een nieuw onderzoek van een middelbare school docent toont aan dat ouders die meekijken in Magister voor cijfers veel prestatiedruk geven aan hun kinderen. Echter trekt niet elke docent deze conclusie uit zijn onderzoek. Een andere middelbare school docent, Remi Gorissen zegt dat het alleen meer stress oplevert in de relatie tussen leerlingen en hun ouders. Dit zou niks te maken hebben met enige prestatiedruk die leerlingen ervaren.
Magister
Magister, de app waar onder andere cijfers op komen te staan na een toets, geeft toezicht aan beide leerlingen en ouders op deze cijfers. Docent Stijn Uittenbogaard, heeft onderzoek gedaan naar prestatiedruk bij leerlingen. 500 leerlingen hebben zijn vragenlijst beantwoord voor het onderzoek. Daaruit blijkt dat leerlingen waarvan hun ouders meekijken op Magister veel meer prestatiedruk ervaren. Stijn Uittenbogaard beweert met zijn onderzoek bewezen te hebben dat inkijk van ouders op apps zoals Magister een groot probleem is bij leerlingen. Echter hebben niet alle docenten ditzelfde idee. “Ik zie leerlingen zeker moeite doen om te studeren, maar prestatiedruk vanuit ouders is een uniek geval. Leerlingen maken uiteindelijk zelf de keuze om te studeren of niet”, aldus docent Remi Gorissen.
Gesprek
“Het geef zeker stress aan leerlingen dat ouders hun cijfers kunnen zien. Uit mijn ervaringen blijkt dat dit vooral stress geeft, omdat ze hun ouders niet verdrietig of boos willen maken”, geeft docent Remi Gorissen aan. Hij beweert dat dit studenten niet prestatiedruk levert, maar juist pas na toetsen stress geeft. “Ze voelen niet de druk om beter te presteren, maar juist stress om het gesprek met hun ouders erna. Leerlingen proberen hun cijfers te verstoppen en komen zo laat mogelijk thuis om het gesprek uit te stellen”, aldus docent Remi Gorissen. Hij trekt een andere conclusie uit het onderzoek van docent Stijn Uittenbogaard. “Straf of gezeik krijgen van hun ouders zorgt er niet voor dat leerlingen beter gaan leren. Het zorgt er alleen voor dat ze hun cijfers niet willen delen met hun ouders. Dat is wat deze vragenlijsten laten zien”, beweert docent Remi Gorissen.