Het Duitse bedrijf Flix, bekend van de felgroene bussen, wil met Flixtrain op het Nederlandse spoor gaan rijden. Het bedrijf wil betaalbare, internationale treinen gaan laten rijden. Eerder zouden deze al eens over het Nederlandse spoor gaan rijden, maar dat kon toen niet doorgaan. De topman van Flix heeft 65 hogesnelheidstreinen besteld en mogelijk gaan die binnenkort ook op het Nederlandse spoor rijden.
“We wachten hier al heel lang op”, vertelt Raphael Hunsucker van Choo-Choo, die zich inzetten voor duurzaam reizen. Hij vindt het goed nieuws dat de Flix-treinen op ons spoor zouden kunnen gaan rijden. In 2023 had Prorail de Flix-treinen al een traject van Rotterdam naar Oberhausen toegewezen, maar wegens werkzaamheden was dat niet meer realistisch. Het zal gaan om internationale verbindingen: ‘We hebben behoeften aan internationale verbindingen binnen Europa, maar deze treinen kunnen ook nationaal gebruikt worden.’ Deze treinen kunnen dan binnen Nederland op een aantal grotere steden stoppen. Dit heeft voor de binnenlandse reizigers ook voordeel, volgens Hunsucker.
Prorail
Pieter Aaldring, senior grants consultant bij Prorail, ziet het wel gebeuren dat de Flixtrein daadwerkelijk op ons spoor gaat rijden: “Als Prorail zijn wij een neutrale partij. We hebben de functie om de spoorcapaciteit te verdelen onder de partijen die zich aanbieden.” Hij geeft wel aan dat er krapte is op het spoor: “Je moet daar een eerlijke verdeling in maken.”
Concurrentie
Concurrentie is volgens Hunsucker goed nieuws: “Dit betekent dat de prijzen laag moeten blijven. Daarnaast heeft een nieuwe intreder alle redenen om het comfortabel te maken.” Daar is de Europese Commissie het mee eens. Bij het Hof van Justitie ligt al een rechtszaak tegen de Nederlandse overheid, omdat die onderhands een monopolie op het hoofdrailnet geeft aan de NS. Dit gaat tegen Europese regelgeving in. Volgens Aaldring kan Prorail hier niets tegen doen: “Wij zijn slechts de neutrale verdeler van het spoor.” Toch hadden zij ook last van deze rechtszaak: “Twee jaar geleden zijn al onze subsidie aanvragen door Brussel afgewezen als een soort straf.” Momenteel rijden er wel internationale treinen op het hoofdrailnet, zoals de Eurostar vanuit Amsterdam en Rotterdam richting Parijs, Brussel en Londen. Mogelijk komt hier dus Flixtrain bij.
Sporadisch zijn de Flix-treinen al te spotten bij de Duitse grens. Wanneer we deze treinen vaker gaan zien rijden op ons spoor, is voor nu nog onduidelijk.






