Veel veranderingen in 100 jaar kinderpostzegels, al is niet iedereen er blij mee: “Ik vind het niks dat het allemaal zo moeilijk wordt gemaakt.”

EINDHOVEN- “Wij doen met onze klas mee aan de kinderpostzegelactie. Wilt u ook iets kopen?” een zin die u deze week vast nog vaker gaat horen, want kinderen van verschillende basisscholen in Nederland trekken deze week weer massaal langs de deuren om kinderpostzegels te verkopen. Dit jaar is het extra bijzonder: de kinderpostzegelactie bestaat 100 jaar en er is genoeg veranderd in die tijd. 

Vriendinnen Sophie en Juno zitten in groep 7 van basisschool de Floralaan en doen dit jaar mee aan de kinderpostzegelactie. Het is vrijdagmiddag en het duo wil langs de deuren. Er is regen voorspeld, maar dat mag de pret niet drukken. Gewapend met een paraplu en een map met alle benodigdheden rennen ze naar de eerste deur, kibbelend wie als eerste mag aanbellen. Het enthousiasme om langs de deuren te gaan is er in de jaren niet minder op geworden, al is er zeker wat veranderd. 

Buurtbewoner Annique weet nog goed hoe zij vroeger langs de deuren ging. “Eerst ging je langs de deuren om postzegels te verkopen. Het opgehaalde geld ging dan in een envelop en een paar weken later moesten alle bestelde kaarten weer langs de deuren gebracht worden. Soms zeiden mensen dat had ik niet besteld. Je moest het erg goed bijhouden” Tegenwoordig kan je een QR-code scannen en via je telefoon betalen. Ook worden de producten gewoon opgestuurd. 

De meiden wandelen door en de deurposten in de wijk zijn al gauw allemaal versierd met het oranje stickertje van de postzegelactie, zelfs de huizen met een bordje ‘geen verkoop of collectes’. Bijna iedereen betaalt via de telefoon: “Ik vind het fijner dat ze het nu online doen, het is een stuk makkelijker.” Laat een buurtbewoner weten. Toch wordt modernisering van de betaalwijze niet bij iedereen met open armen ontvangen. Buurman Frans Custers koopt elk jaar Kinderpostzegels, maar schrok toch even toen Sophie vroeg of hij de QR code wilde scannen. “Ik ben digibeet, dus dat kan ik niet en dat is jammer, want ik vind het een mooie actie.” Gelukkig kan je nog steeds op papier betalen. Ook zijn 85-jarige buurvrouw vindt het maar ingewikkeld: “Ik laat mijn jongens het wel doen online.”

Niet alleen de betaalwijze is de laatste jaren veranderd, ook het assortiment is een stuk verder uitgebreid. Juno laat de achterkant van haar map zien. Dit kan je allemaal kopen: kaarten met of zonder postzegels, pleisters, een tas of 2 velletjes postzegels. Als je niks wil kopen is er ook nog de mogelijkheid om een donatie te doen. Tot 1994 werden er alleen postzegels verkocht. Tegenwoordig kun je een postzegel versturen met videoboodschap en is er een app waarop de kinderen een spel kunnen spelen voor extra punten.

De vriendinnen zijn naast elkaar op de bank geploft en spelen om de beurt de game. Sophie speelt het level uit, wat weer punten oplevert. Dit alles draagt bij aan de motivatie van de leerlingen, want hoewel het goede doel nog steeds belangrijk is, worden ze nu extra aangemoedigd door de schoolreis die ze kunnen winnen. “We hebben als klas al 3000 euro opgehaald” roept Sophie duidelijk gemotiveerd door de competitie.

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Toekomst ‘Kimderboerderij’ Ridderkerk onzeker: “Ik vind het ontzettend jammer voor ons buurtinitiatief”

Gelegen aan de Ringdijk in Ridderkerk ligt de Kimderboerderij....

Dansmiddag in Kerkdriel: meer dan alleen gezelligheid

Al 6 jaar lang organiseert Aria van der Zalm...

Student steeds vaker multi-jobber.

Steeds meer Nederlanders werken twee of meerdere banen. ‘Multi-jobbing’...