DHL en Intrapost gaan een samenwerking aan. Het gevolg is het doel dat het aantal pakketkluizen voor het einde van 2025 verdubbeld zal zijn. Deze extra kluizen worden geplaatst bij o.a. retailketens, sportclubs, tankstations en bouwmarkten.
Dankzij de samenwerking willen DHL en Intrapost 24-uursservice voor zowel brief- als pakketpost garanderen. Dit doen ze vooral door het aantal pakketkluizen te verdubbelen nog voor het einde van dit jaar. Op dit moment zijn er ongeveer 5.000 servicelocaties van DHL waarover 1.250 pakketkluizen verdeeld zijn. Dit moeten er 2500 worden.
Een verdubbeling van pakketkluizen betekent ook meer werk voor servicelocaties. Volgens Ewout Blaauw van DHL is dit gunstig voor locaties die ervoor kiezen om zo’n pakketkluis te laten plaatsen. ”Het levert extra zendingen op en dus ook extra vergoedingen.”
Reden voor samenwerking
Postbedrijven zijn minder gebonden aan het type bezorging dat ze uitvoeren. Dat is een van de aanleidingen voor deze samenwerking tussen DHL en Intrapost. ”Beide bedrijven spelen in op de vervagende grenzen tussen post en pakketten, waarbij brieven vaker via pakketnetwerken worden bezorgd en buspakjes via postnetwerken worden verwerkt.”
Het grootste voordeel noemt DHL dat bedrijven hun volledige post- en pakketstroom bij één partij onderbrengen. ”Voor zakelijke klanten die grotere hoeveelheden te verzenden hebben, bieden we een tarief op maat. DHL en Intrapost bepalen gezamenlijk de meest optimale en duurzame bezorgroute.”
Concurrentie PostNL
Samen bieden de twee bedrijven een complete post- en pakketoplossing voor zakelijke klanten. Ze beweren ook dat bezorging binnen 24 uur hiermee wordt gegarandeerd. De timing van deze bekendmaking is wel opmerkelijk, aangezien PostNL vorige week nog met een noodkreet vroeg om een financiële bijdrage. De uitbreiding van DHL zorgt ook nog eens voor een fellere concurrentie tussen de postbedrijven.
Blaauw laat weten voorbereid te zijn op deze concurrentie. ”We kunnen concurreren door het bieden van een goede en flexibele service tegen concurrerende tarieven.”
PostNL laat weten zich niet teveel zorgen te maken: ”Concurrentie is niet nieuw en laat zien dat de postmarkt dynamisch blijft.” Ze hebben er vertrouwen in dat ze kunnen blijven concurreren tegen DHL. ”We blijven ons inzetten voor een betrouwbaar en toegankelijk postnetwerk voor iedereen. We zorgen dat post betaalbaar en efficiënt blijft.”