Een piepend fat-bike alarm, iemand die blauwe bessen gaat eten of gewoon een toets vraag die veel te moeilijk is. Dit zijn allemaal klachten die bij het LAKS, het Landelijk Aktie Komitee Scholieren, na een examen binnenkomen. Maar heeft het eigenlijk wel zin om een klacht in te dienen? En wat wordt er vervolgens dan met deze klacht gedaan?
Het is volgens Hester van Twillert, directeur van de Divisie Centrale toetsen en examens bij Cito, heel belangrijk om je klacht in te dienen bij het LAKS: “Vooral ook de inhoudelijke klachten zijn voor ons heel belangrijk, om daar ook weer om te leren”
Niet alleen Van Twillert vind het belangrijk, ook Fé Swets, bestuurslid van het LAKS, benoemt dat het belangrijk is om een gegronde klachten in te dienen, maar ze hoopt dit jaar niet het record van vorige jaar te verbreken. Toen werden er ruim 360.000 klachten ingediend. “Sommige mensen gingen klagen om het klagen, ze dachten dat er dan een hogere N-term zou komen. Het aantal klachten heeft geen invloed, wel of de klachten inhoudelijk sterk zijn. Dus we vonden het heel vervelend om die jongeren hoop te geven. Daarom hopen we op minder klachten dit jaar ”
Wil je het hele verhaal zien? Bekijk dan de video hieronder: