Een glas kraanwater in een restaurant krijgen is in landen als de VS en het Verenigd Koninkrijk heel normaal, maar in Nederland is dit allesbehalve standaard. “Als je honderdduizend gasten per jaar hebt, dan zou je denken als gast: “Nou dat ene glaasje water, wat maakt dat nou uit?” Maar voor de ondernemer is dat best veel,”zegt de KHN, Koninklijke Horeca Nederland. Toch zijn er wel plekken zoals restaurant Grotel’s Genieten in Bakel, waar kraanwater wél gewoon bij de service hoort.
Waarom horeca water niet zomaar gratis geeft
Volgens de regiomanager moet er heel veel gebeuren, als je bedrijfseconomisch kijkt, voordat je een glaasje water neer kunt zetten. “Het lijkt gratis, maar dat is het natuurlijk niet. Het glas wordt ingekocht en omgespoeld. Iemand moet het wegbrengen en ook weer ophalen.” Het verschilt per horecaonderneming: de een heeft geen kraanwater op de kaart, de ander doet het voor een laag bedrag én sommigen bieden het volledig gratis aan. “Een horecabedrijf is natuurlijk een bedrijf waar het draait om gastvrijheid, maar het uiteindelijke doel is geld verdienen. Je zegt in de supermarkt ook niet: “Ik kom hier voor honderd euro mijn weekboodschappen halen, maar ik krijg geen gratis plastic tasje?” Nee, daar moet je ook gewoon betalen.”
Máár op sommige plekken kan het dus wel
Er wordt niet overal gerekend voor Spa blauw, of kraanwater. Er zijn ook horecabedrijven waar het wel onderdeel van de service is, waaronder bij Grotel’s Genieten, een restaurant gelegen in Bakel. “Kraanwater serveren is bij ons het beleid. We geven dat gewoon als mensen erom vragen.”, zegt Niels Steenbergen, medewerker bij het restaurant. Er zitten geen specifieke eisen aan verbonden, de enige is dat mensen wel iéts anders bestellen. Er zitten volgens Steenbergen verder geen eisen aan wat voor bestelling de klant doet, zolang ze maar iéts bestellen. “Wij hebben twee opties in de kassa staan. Eentje voor een gratis glas water voor erbij en een voor water waar je wél voor betaalt.”
Hoe dit in andere landen werkt
Kijkend naar landen zoals de Verenigde Staten en Het Verenigd Koninkrijk kan het wel degelijk op een andere manier. In, onder andere, deze landen is het standaard dat je kraanwater krijgt. Sterker nog: in het Verenigd Koninkrijk zijn horecagelegenheden het verplicht (om het te geven wanneer erom gevraagd wordt). In de VS is klantvriendelijkheid enorm belangrijk. Restaurants verdienen hier veel via fooi, dus het personeel doet extra zijn best om de ervaring zo prettig mogelijk te maken. “Nederlanders hebben een andere cultuur en gedachtegoed dan in het buitenland. Daar zal een verschil inzitten” — aldus de KHN. Of het ooit mogelijk is dat het in Nederland ook deze kant op zal gaan qua kraanwater? “Dat zou kunnen. Dat zou nog over kunnen waaien op een of andere manier”, geeft Steenbergen aan.