Dit jaar wordt op veel Nederlandse basisscholen en middelbare scholen uitgebreid stilgestaan bij het onderwerp roddelen tijdens de Week tegen Pesten. Volgens Mireille Schadee, leerlingcoördinator en trainer binnen de organisatie Omgaan met Pesten, is de trend van het roddelen gestegen sinds de coronaperiode. “Kinderen moesten het zelf maar online zien te vinden.”
Volgens Schadee was er in de jaren voorafgaand aan corona een afname te zien binnen de pestcultuur. Vanwege corona kwam iedereen thuis te zitten en dit is volgens Schadee een belangrijke oorzaak voor het ontstaan van deze roddelcultuur tussen leerlingen. “Er was voor veel kinderen in die tijd ook weinig omhanden en daardoor zag je dat er groepsapps en zogenaamde Gossip Girl – accounts werden aangemaakt. Dat zijn accounts waar bespottende filmpjes in worden gestuurd om leerlingen belachelijk te maken. Die hebben het onderwerp weer wat actueler gemaakt.”
Volgens postdoctoraal onderzoeker en gedragswetenschapper Terence Dores Cruz is de wereld van sociale media er een die een vorm van anonimiteit veroorzaakt, waardoor de drempel om online roddels te verspreiden lager komt te liggen. “We zijn in de coronaperiode gedwongen om alleen maar online te communiceren. Online zie je meer negatieve kanten van het roddelen, omdat het anoniem kan. Ik denk dat er een gewenning is ontstaan om op die negatieve manier met elkaar te communiceren”, aldus Cruz.
Verschil met vroeger
Het verschil binnen de pestcultuur in de huidige samenleving en die van vroeger is volgens Schadee ook treffend. Hierbij noemt ze opnieuw de invloed van sociale media. “Als de leerling vroeger thuis kwam, belandde hij tijdelijk in een veilige haven. Nu is het online en gaat het altijd door.”
Oplossing
Een eenduidige oplossing voor het roddelen is lastig te vinden. De Week tegen Pesten, een initiatief vanuit stichting School en Veiligheid, wordt gebruikt om positieve groepsvorming te stimuleren bij kinderen. “Er wordt in de Week tegen Pesten gewerkt met speciale lespakketten die zorgen dat kinderen op een actieve manier werken aan bewustwording van eigen gedrag en het effect hiervan op anderen”, aldus Schadee. “Verder is het effectief om in de eerste weken van het schooljaar kinderen aan te leren om het gesprek met elkaar aan te gaan en niet over elkaar te roddelen. Om ze te leren dat het belangrijk is dat je elkaar kent, want dan hoef je niet te roddelen. Je kunt dan gewoon op elkaar afstappen en vragen hoe iets zit.”