De nieuwe winkel is vandaag geopend op de Emmapassage in het centrum van de stad. Eigenaar Boris Blijham spreekt zijn enthousiasme uit over het reparatiebedrijf en zijn nieuwe winkel in Tilburg. Ook legt hij uit wat voor positieve invloed de ‘right-to-repair’ wet vanuit de Europese Unie heeft op zijn bedrijf.
Waarom Tilburg
ThePhoneLab heeft al meerdere vestigingen in Nederland, maar Tilburg ontbrak tot vandaag toe nog. “Uiteindelijk willen we een landelijk dekkend netwerk,” aldus Blijham. Er kwam veel websiteverkeer vanuit de stad, waardoor de constatering werd gemaakt dat er wel degelijk behoefte is vanuit de inwoners van Tilburg voor een vestiging van ThePhoneLab. Hiermee is dit de veertiende vestiging in het land. Het doel van de winkels is om op termijn meer samen te werken met verzekeraars. Volgens Blijham is er vanuit verzekeraars ook behoefte om op landelijk niveau te opereren en hier wil ThePhoneLab graag aan meewerken.
De grootste doelgroep van het bedrijf is het jonge gezin, niet per se de student, ondanks dat Tilburg een grote studentenstad is. Blijham: “Studenten hebben vaak minder te besteden en blijven toch langer met een kapotte smartphone lopen.” Wel nemen ze graag walk-in spots aan, wat voor studenten makkelijk is.
Right-to-repair wet
Vanuit de Europese Unie is er in april 2024 de ‘right-to-repair’ wet aangenomen. Deze wet zorgt ervoor dat consumenten altijd het recht hebben om kapotte apparaten te laten repareren, zelfs als de garantie al is verlopen. Hiermee wil de EU consumenten stimuleren om eerder voor reparatie te kiezen in plaats van direct een apparaat te laten vervangen als er iets kapot is. De regels zijn ook bedoeld om reparaties goedkoper te maken, omdat een reparatie niet geweigerd mag worden door economische redenen. Daarbij moeten consumenten ook toegang krijgen tot een vervangend apparaat terwijl het kapotte apparaat gerepareerd wordt.
ThePhoneLab ervaart veel positieve gevolgen door de ingang van de nieuwe wet. “Vroeger was het erg lastig om bijvoorbeeld een Apple apparaat te repareren, als je een onderdeel moest vervangen met iets wat niet van Apple kwam, werkte het al snel niet meer,” aldus Blijham. Door de ‘right-to-repair’ wet worden reparaties makkelijker gemaakt en zijn ook imitatie onderdelen beter en praktischer in gebruik.
Kwaliteit
“We staan als ThePhoneLab bekend om onze snelle en transparante werkwijze,” volgens Blijham. De meeste reparaties zijn binnen 30 minuten gedaan, zodat je je apparaat niet te lang kwijt bent. Veel medewerkers hebben al ervaring in de branche, maar ook volgen ze allemaal een interne academy over hun werkwijze. Daarbij bieden ze hun werknemers ook een cursus aan om gecertificeerd Apple reparateur te worden.





