Vorige maand werd bekend gemaakt dat de studie Psychologie aan de universiteit van Tilburg enkel in het Nederlands aangeboden gaat worden. Dat is een gevolg van een wetsvoorstel dat nu op tafel ligt. Internationale docenten– en studenten zijn onzeker over hun plek op de universiteit. ‘Ik wil in een land werken waar ik ook gewaardeerd word.’
Het wetsvoorstel ‘Internationalisering in balans’ dat momenteel in behandeling is bij de Tweede Kamer heeft als doel om het aantal internationale studenten te beheersen. Het voorstel houdt in dat alle bacheloropleidingen voor ten minste twee derde in het Nederlands moeten worden aangeboden. Dit zou ervoor zorgen dat de opleidingen minder toegankelijk zijn voor buitenlandse studenten en zo wordt instroom van anderstalige studenten beperkt. Hoewel de Europese Unie internationale samenwerkingen tussen universiteiten stimuleert, pleiten zij ook voor een nationaal onderwijsbeleid.
Grote zorgen
Tilburg University maakt zich grote zorgen over dit voorstel en werkt samen met Universiteiten van Nederland (UNL) aan een plan om de vermoedelijke schade voor het hoger onderwijs te beperken. De kwaliteit van onderwijs zou door dit voorstel kunnen afnemen.
Onduidelijk is nog hoe dit wetsvoorstel precies uitgevoerd wordt. Duidelijk is wel dat alle bachelor programma’s door middel van een doelmatigheidstoets aan moeten kunnen tonen dat het voor de studie een meerwaarde heeft wanneer deze in het Engels gegeven zou worden. De inhoud van deze toets roept nog vraagtekens op bij de universiteiten.
‘Als deze toets doorgevoerd zou worden betekent dit op den duur het einde van Tilburg University’, zegt Katya Ivanova. Zij is zelf docenten Sociologie en voorziet grote consequenties als dit wetvoorstel doorgaat. Het probleem met deze maatregel is volgens Ivanova dat de universiteit een grote bron van inkomen misloopt als het aantal (internationale) studenten afneemt.
Toekomst internationale docenten
Als de wet wordt doorgevoerd, heeft dat ook gevolgen voor internationale docenten. Minder Engelse studies betekent minder internationale docenten terwijl er al sprake is van een groot docententekort op de campus. ‘De overheid wil bezuinigen op docenten, terwijl de universiteit juist internationale docenten nodig heeft, want er zijn onvoldoende Nederlandse docenten beschikbaar’, zegt David Schindler. Hij komt uit Duitsland, hij werkt ondertussen zeven jaar op Tilburg University. ‘Toen ik hier in 2017 kwam werken voelde ik me gewaardeerd als internationale docent, door mijn collega’s, maar ook door de de samenleving. Ik denk dat de meest recente verkiezingen en de uitkomst daarvan dat in twijfel hebben gebracht’.
Tilburg University is uitgesproken over haar waardering voor de internationale gemeenschap. Zij ziet dit duidelijk als een positieve impuls voor de kwaliteit van het onderwijs. David zegt wel te voelen dat zijn bijdrage aan de Nederlandse samenleving nationaal gezien steeds minder gewaardeerd wordt. De waardering voor iemands werk is een belangrijke factor voor de medewerkerstevredenheid. Als de waardering afneemt zal een docent er eerder voor kiezen om weg te gaan uit Nederland. Een oorzaak hiervoor is ook onduidelijkheid. Docenten geven aan dat door een gebrek aan helderheid over de toekomst plannen worden gemaakt om te vertrekken.
Belang studenten
Internationale studenten zijn bang. Bang voor wat er met hun eigen studie gaat gebeuren. Enige geruststelling is wel dat alle studenten die bezig zijn met een internationale studie, deze wel af kunnen maken. Van alle studenten op Tilburg University zijn volgens cijfers uit 2024 zo’n 25% internationale studenten. Naast de bron van inkomsten brengen internationale studenten verschillende culturen naar de campus, waar de universiteit volgens Balousha Gho een groot belang bij heeft. Zij is lid van de studentenfractie Front die opkomt op voor de actieve student.
Gho vreest daarnaast voor de kwaliteit van het onderwijs. ‘Wanneer studenten een Nederlandstalige bachelor volgen kunnen hun Engelse taalvaardigheden hieronder leiden. Dit zou een probleem kunnen opleveren bij het volgen van een Engelstalige master.’