Je ziet ze steeds meer, vintage winkels in Tilburg blijven maar komen. Ondertussen telt Tilburg er elf, wat erg veel is vergeleken met andere grote Brabantse steden. Afgelopen jaar zijn er alleen al in de Heuvelstraat minimaal twee vintagewinkels bijgekomen.
Bart Pelser (oprichter en CEO ClosetMatchR) vertelt over zijn bedrijf, populariteit van vintagekleding, waarom er in Tilburg zoveel zijn en hoe hij denkt dat de toekomst van vintagekleding eruit zal gaan zien.
ClosetMatchR
Bart Pelser is de oprichter van ClosetMatchR, een platform dat vraag en aanbod in tweedehands- en nieuwe kleding efficiënter samenbrengt. Het doel is om de overproductie van kleding te verminderen en bestaande kleding een tweede leven te geven. ClosetMatchR richt zich op duurzaamheid en spreekt doelgroepen aan zoals Gen Z en eco-bewuste consumenten. De app kun je nu ook downloaden op je telefoon.
De opmars van vintage winkels
De stijgende populariteit van vintage kunnen we niet meer omheen. Zeker onder Gen Z is het steeds meer te zien. Een groot deel van Gen Z wil die massaproductie niet meer, ‘ze willen al die rotzooi niet,’ zegt Pelser. Vintage kleding is vaak uniek en betere kwaliteit, daarnaast ook een stuk duurzamer. ‘Er is zoveel mooie kleding die we duurzaam willen doorgeven aan de volgende generatie,’ zegt hij.
Tilburg: een goede plek voor de komst van vintage
Tilburg is een echte studentenstad. De jonge doelgroep ziet tweedehands mode als een kans om stijlvol en milieuvriendelijk te zijn. ‘Het zal hier sneller aanslaan,’ zegt Pelser.
De komst van meerdere vintagewinkels zal er misschien voor zorgen dat het echte liefhebbers voor tweedehands kleding aantrekt. ‘Het is mooi om te zien dat er zoveel winkels zijn bijgekomen,’ zegt hij.
De kilo kilo store is een van die vintagewinkels die er sinds kort is bijgekomen. Pelser is ook enthousiast over het concept, maar hij is wel bang dat mensen er niet bewust mee omgaan omdat het relatief goedkoop is. ‘Het risico is dat mensen te veel gaan kopen, en de bewustwording niet beter wordt.’
Prijzen
Zullen de prijzen duurder worden naarmate het populairder wordt? ‘Het wordt een balans,’ zegt Pelser, ‘als de vraag enorm groot wordt, zullen de prijzen omhoog gaan. Van ultra fast-fashion win je niet op prijs, maar op kwaliteit’, benadrukt hij.
De toekomst van vintage in Tilburg
De toekomst ziet er veelbelovend, zowel voor Tilburg als daarbuiten. Volgens Pelser evolueert de keuze van consumenten naar een simpel uitgangspunt: ‘De toekomst wordt: ‘ik wil een kledingstuk dat bij mij past. Het gaat niet meer om nieuw of vintage, maar om iets moois dat bij je past.’