Nederlandse campings werden in het eerste halfjaar van 2025 steeds meer bezocht, blijkt uit cijfers van het CBS. Ten opzichte van een jaar eerder steeg het aantal kampeernachten met ruim 5 procent. Regio’s als de Zeeuwse kust, Zuid-Limburg, de Veluwe en de Waddeneilanden blijven populair.
Kamperen in Nederland is al jaren populair, maar sinds corona nog populairder. Nederlanders zijn toen meer in eigen land gaan kamperen. Als gevolg van klimaatverandering wordt het te heet in landen rond de Middellandse Zee; ook daarom kiezen meer mensen ervoor om in Nederland te kamperen.
Senioren en buitenlandse gasten
De gemiddelde leeftijd van Nederlanders ligt hoger, en dat is ook een oorzaak van het groeiende aantal kampeerders in eigen land. Veel senioren hebben immers geen zin om uren in hun auto of camper te zitten.
Steeds meer campings in Nederland zijn het hele jaar door geopend, waardoor kamperen in het voor- en najaar ook populair is.
Arthur van Disseldorp, regiomanager Zuid-Nederland bij HISWA-RECRON en voorzitter van de Europese campingfederatie (EFCO & HPA), zegt: ‘Vooral kampeerplaatsen zijn in het voor- en najaar in trek. Senioren trekken er dan op uit. Italianen en Fransen rijden ook vaker noordwaarts, voor een stedenbezoek of een verblijf op Nederlandse vakantieparken. De laatste jaren is er veel geïnvesteerd in de omgeving voor kampeerders: denk aan overdekte zwembaden, accommodaties, fietsroutes, musea en festivals.’
Ratrace voor campinghouders
Ondernemers zijn tevreden, merkt Van Disseldorp, maar campinghouders moeten blijven inspelen op de wensen van hun gasten en blijven investeren.
Van Disseldorp: ‘Het is een soort ratrace; als het ergens anders leuker is, dan schieten ze daarheen.’
Hogere btw
Toch zal de groei niet doorzetten, verwacht Van Disseldorp. Dat komt doordat de btw op logies omhooggaat: van 9 naar 21 procent. Daardoor wordt kamperen in Nederland een stuk duurder in vergelijking met andere landen.






