Boodschappen als nieuw statussymbool: ‘Dure producten worden eerder als luxe gezien’

Dat de prijzen van boodschappen enorm zijn gestegen de afgelopen jaren is bekend. Maar de prijs van een aantal producten is enorm gestegen. Sommige winkels bieden een half brood voor €12 en aardbeien voor €22 aan. Geen wonder dus dat mensen hun boodschappen tegenwoordig als statussymbool zijn gaan zien. Ward van der Stee, sectoranalist bij ABN-AMRO, ziet meerdere redenen voor dit fenomeen: “Het is een combinatie van verschillende dingen.”

“Allereerst is er de laatste jaren veel inflatie geweest”, zegt Van der Stee. “Daardoor werden boodschappen duurder. En dure producten worden simpelweg eerder als luxe gezien. Dat zorgt ervoor dat mensen boodschappen als statussymbool kunnen gaan gebruiken.” 

Toegankelijker

Maar ook TikTok draagt bij aan het feit deze trend. “Mensen laten op TikTok tegenwoordig veel dingen zien, zo ook wat ze eten. En die boodschappen zijn nu eenmaal makkelijk te vinden voor de makers van die TikToks.”

Boodschappen zijn daarnaast ook een toegankelijk product. Dat maakt het volgens Van der Stee ook verklaarbaar dat boodschappen als nieuw status product worden gezien. “Iedereen heeft boodschappen nodig”, aldus Van der Stee. “Het is daarom dus ook makkelijker om te pronken met boodschappen. Zeker in combinatie met TikTok.” 

Verschillen tussen supermarkten

De trend wordt ook mogelijk gemaakt door het feit dat supermarkten zich op verschillende aspecten richten. “Verschillende winkels richten zich op andere klanten”, zegt Van der Stee. “Zo positioneren de LIDL en de ALDI zich vooral rondom het feit dat ze het goedkoopst zijn, terwijl de Jumbo en de Albert Heijn een luxere uitstraling hebben. Als laatste heb je in Nederland dan ook nog winkels zoals de Ekoplaza en de Marqt. Zij focussen zich meer op biologische boodschappen en die kosten vaak meer.”

In het buitenland zijn er dan ook nog supermarkten die nog verder gaan. Zoals de Amerikaanse supermarkten Erewhon en Whole Foods Market. Zij richten zich alleen maar op luxere producten. Van der Stee: “Zij leggen de focus echt alleen maar op het uiterlijk en het luxe overkomen van hun producten.”

Hype gaat over

Toch denkt Van der Stee dat deze trend ook snel overgaat. “Ik denk dat het een paar maanden zal aanhouden en dan weer doorgaat naar de volgende hype. De voornaamste redenen daarvoor zijn dat boodschappen steeds betaalbaarder worden.Daarnaast neemt de koopkracht steeds meer toe: de lonen stijgen op dit moment harder dan de prijzen van boodschappen.”

Lees verder

Geselecteerd door de redactie

In Praag zegeviert het vrije woord, ondanks bedreigingen

Journalisten die in eigen land niet veilig zijn vinden hun heil in Tsjechië. Toch ligt ook hier het gevaar op de loer.

Een terugblik op de Nieuwsmakers in EyDaily Wrapped – luister de podcast hier

Het schooljaar is bijna afgelopen en de Nieuwsmakers gaan bijna op vakantie. In de podcast EyDaily Wrapped kijkt Tristan Scholten met Nieuwsmakers O'neill van...

Ondanks meer acceptatie, is uitgaan voor queer mensen in Tilburg lastiger: ‘Veel homokroegen van vroeger bestaan niet meer’

De algemene acceptatie van queer mensen in heel Nederland is toegenomen. Dat blijkt uit een onderzoek van kennisinstituut Movisie. Toch is het voor jonge...

Deel dit bericht