Commercie rondom Valentijnsdag: meer tweepersoonstafeltjes en bredere doelgroep

DOOR ANNEMIJN KOOLE

TILBURG – Valentijnsdag: vrijdag is het zover. Overal waar je kijkt staan de stellingen van de winkelstraten vol met rode hartjes, lingerie of chocolaatjes. Daarbij zitten veel restaurants propvol, zo ook in Tilburg. Waarom wordt er jaarlijks eigenlijk zoveel aangeboden en verkocht in winkels? En merken de restaurants er iets van?

Valentijnsdag wordt jaarlijks op 14 februari gevierd. Het is een dag waarop stellen extra aandacht aan elkaar geven. Bij deze dag horen vaak cadeautjes, een diner of andere vormen van verwennerij. Winkeliers spelen daar op in: “Valentijnsdag is een bekend en vast moment in het jaar, net als Kerst of Sinterklaas”, aldus marketingexpert Damir Grcic, “en doordat het een brede doelgroep heeft, is het makkelijker voor winkeliers om daar op in te spelen.” Grcic geeft ook aan dat Valentijn anno 2025 niet meer alleen om romantische stellen draait, maar dat ook bedrijven eraan meedoen. Dit verklaart de brede doelgroep en de marketingstrategie van de winkeliers.

Naast het feit dat er veel wordt verkocht door winkeliers rond Valentijn, zien de managers van MOOD Tilburg en Restaurant Masal ook iets opvallends: op Valentijnsdag zijn er extra veel tafels voor twee personen gereserveerd. Seyyaz, manager van Restaurant Masal: “Net als vorig jaar zijn er veel meer tafels voor twee personen gereserveerd dan voor drie of vier personen. Ik zie vaak dat het jongeren tussen de 25 en 35 jaar zijn.”

Er kan worden geconcludeerd dat winkels rond Valentijn inspelen op hun klanten, omdat het een bekend moment in het jaar is en Valentijn een brede doelgroep heeft. Ook bij twee restaurants in Tilburg valt het op dat er extra veel reserveringen worden gedaan voor twee personen. Ongeacht of je vrijgezel bent of niet, iedereen kan Valentijnsdag vieren en dat wordt ook dit jaar weer volop gedaan.

Lees verder

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht