De bekende spaarzegels van Douwe Egberts zijn vanaf volgend jaar weer in te wisselen. Na het faillissement van partner Blokker vorig jaar stond de actie tijdelijk stil, maar wordt nu weer nieuw leven ingeblazen. Annemarie en Marjan, spaarders van de zegels, geven aan de actie een beetje vergeten te zijn. Maar met een nieuwe samenwerking met de Bruna hoopt Douwe Egberts dan ook op een stabiele en passende partner voor het oude vertrouwde spaarprogramma.
Het Spaarprogramma
Al 100 jaar is de spaaractie een bekend begrip in Nederland. De zegels, die te vinden zijn op de koffiepakken en picknick-theezakjes, kun je inwisselen voor allerlei soorten producten: van waterkokers en koffiezetapparaten tot koffiekopjes en theeglazen. Lang was de Blokker hét inruilpunt voor het spaarprogramma, maar na het faillissement van de winkel kwam de actie stil te liggen. Douwe Egberts liet weten niet volledig te stoppen met de actie, waardoor de punten wel hun waarde zouden behouden. Er was enige onduidelijkheid waar de zegels dan wél ingeleverd konden worden: tot nu.
Herkenbare Plek
De Bruna is dé nieuwe plek waar mensen terecht kunnen. Een woordvoerder van Douwe Egberts laat weten dat ze bewust gekozen hebben voor deze winkel: “We hebben gekeken naar wat het beste aansluit bij onze spaarders om het spaarprogramma op lange termijn voort te zetten.” Doordat de actie al jaren zo’n begrip is, hopen ze opnieuw een herkenbare, laagdrempelige plek te bieden om de punten in te wisselen. “Ons doel is om het iconische Douwe Egberts spaarprogramma terug te brengen naar de winkelstraat. Het programma is voor veel mensen een traditie: waardepunten uitknippen, bewaren en samen iets moois uitkiezen.”
Fysieke Winkel
Annemarie (53) spaart al 30 jaar zegels. Ze is ooit begonnen met sparen omdat het vroeger een interessant merk was. “Vroeger spaarde je met elkaar. Ik ruilde met familie en ging daarna shoppen in de fysieke winkel.” Marjan (44) spaart ook al jaren, maar doet niet veel met de punten. “Ik ben 1x naar de fysieke winkel in Rotterdam geweest met mijn moeder om wat uit te zoeken. Later heb ik nog bij de Blokker gekeken voor de koffie, maar daarna nooit meer wat meegedaan. Ze liggen te verstoffen op zolder.”
Niet meer van deze tijd
Annemarie is blij met de nieuwe samenwerking. “Hartstikke leuk. Ik ga denk ik niet meer sparen, maar inleveren wel.” Volgens haar is de spaaractie niet meer van deze tijd. “Het systeem is voor een bepaalde leeftijd. Het merk is niet meegegaan met de tijd.” Een andere doelgroep kunnen ze met deze samenwerking niet aantrekken, vindt ze. “Het merk is daar te oubollig voor. De oudere generatie is bekend met de fysieke winkel, maar dat is nu niet meer.” Marjan zegt over de spaaractie dat ze het een beetje vergeten is: “Ik loop een keer in de Bruna en dan denk ik vast ‘ohja’ en zal ik ze wel weer opzoeken. Maar moet eerlijk toegeven, gisteren heb ik er toevallig eentje weggegooid.”






