In 2023 geld verdiend? Vanaf vandaag is het mogelijk om belastingaangifte te doen over je inkomen van vorig jaar. Dat kan gunstig zijn omdat je bijvoorbeeld geld terug krijgt. Vooral voor jongeren met een bijbaan. Maar zij maken daar lang niet altijd gebruik van. Daarom werkt de Belastingdienst aan een nieuwe campagne specifiek gericht op jongeren.
Het doel is om de groep, vooral bestaande uit scholieren en studenten, kennis te laten maken met de Belastingdienst en de mogelijkheden bij onder andere het doen van belastingaangifte. De campagne staat los van de algemene reclames die op tv te zien zullen zijn, meldt een woordvoerder.
In de campagne staan drie onderwerpen centraal: bijbaantjes, ondernemerschap en cryptobezit. “Dat laatste omdat het populair is onder jongeren”, legt de woordvoerder van de Belastingdienst uit. “Daarnaast hebben we voor ondernemerschap gekozen omdat we zien dat er onder jongeren veel startende ondernemers zijn, die zich bijvoorbeeld hebben ingeschreven bij de KvK. Daar hebben we onderzoek naar gedaan.”
“Jongeren met een bijbaan hebben vaak recht op een teruggave, maar dienen geen aangifte in. Dat hebben we gezien. Daarom sturen we een herinnering. We maken ze er ook attent op door middel van campagnes, zoals vorig jaar.” Toen zette de Belastingdienst influencers in om jongeren aan te sporen belastingaangifte te doen. Verder ontvangen steeds meer mensen een brief. Vorig jaar werden 8,8 miljoen blauwe enveloppen verstuurd, dit jaar steeg dat aantal naar 9,2 miljoen.
Verdrievoudiging
Veruit de grootste groep zal aangesproken worden door de reclame over bijbaantjes. Het CBS berichtte recent dat steeds meer scholieren een bijbaan hebben. Met name bij 15 en 16-jarige was er een duidelijke stijging waar te nemen. Het aantal aangiftes steeg ook. Door de campagne met influencers verdrievoudigde het aantal naar 72 duizend. Of er een verband zit tussen de stijgingen van aantal werkende jongeren en jongeren die aangifte doen, durft de woordvoerder niet te zeggen.
Toch blijft het een kleine deel. Uit onderzoek in opdracht van de fiscus bleek dat nog twee op de drie jongeren van 15 tot 18 jaar geen belastingaangifte doet. Een combinatie van cijfers van het CBS en de Belastingdienst laat zien dat dat zelfs een nog grotere groep is. In 2022 waren ongeveer 387 duizend werkende 15 tot 18-jarigen. Volgens de Belastingdienst hadden 72 duizend jongeren uit die leeftijdscategorie aangifte gedaan over dat jaar. Dat komt neer op een schamele 18,6%.
Wanneer de nieuwe campagne van start gaat, is nog niet bekend. Op dit moment zit het project nog in de voorbereidingsfase. Tijdens de week van het geld (11 t/m 15 maart) start de Belastingdienst weer met gastlessen op middelbare scholen om jongeren te informeren.