Heb jij wel eens met Ryanair gevlogen? Die kans is vrij groot. Afgelopen week publiceerde Ryanair jaarcijfers waaruit bleek dat Ryanair de meeste passagiers ooit heeft vervoerd voor een Europese luchtvaartmaatschappij. Maar toch is er iets geks aan de hand.
Afgelopen jaar heeft Ryanair 200 miljoen passagiers gevlogen, dat is 16 miljoen meer dan het jaar ervoor. Toch heeft Ryanair minder winst geboekt dan vorig jaar. Waar de Ierse vliegmaatschappij toen 1,9 miljard euro winst maakte, was dat afgelopen jaar een stuk minder. 1,6 miljard namelijk.
Volgens Luk de Wilde, luchtvaartanalyticus bij Aviation Press Club, heeft Ryanair het liefste dat hun vliegtuigen zo vol mogelijk zitten. Hiermee doelen ze op dat elk vliegtuig dat opstijgt voor 95 procent gevuld is. Dat streven hebben ze afgelopen jaar behaald door ticketprijzen met ongeveer 6 procent goedkoper te maken: “Dat is een beetje een eigenschap van een lagekostenmaatschappij. Je hebt altijd je vaste kosten: je kerosine, je personeelskosten, piloten en cabinepersoneel. En dat vliegtuig moet toch opstijgen.” De kosten hiervan blijven hetzelfde, of er nou 100 of 200 mensen aan boord zitten. Ryanair streeft hierbij voor zoveel mogelijk mensen per vliegtuig, dan maakt het voor de Ierse vluchtenboer minder uit of ze nou iets minder vragen voor een ticket.
Ook is het een groeistrategie afhankelijk van vraag en aanbod. De Wilde licht toe: “Als je ziet dat die vraag sterk is, dan kan je zeggen van oké, we gaan nu echt onze marktpositie versterken.” Dat doen ze door vluchten goedkoper te maken, waardoor ze meer stoelen verkopen en meer vluchten kunnen vullen.
Voor Ryanair komt de daling van winst niet als iets onverwachts maar als de uitkomst van de strategie die ze gebruiken. Wat dit voor jou als reiziger betekent? Niet zo heel veel, de tickets zullen de komende tijd nog goedkoper zijn.